zondag 26 juni 2011

OVERKOEPELENDE LES. 5 -HUW, CULTUUR en 6-HUW - GEDRAG.

Najaar 2011 ....

HET KRITISCH RATIONALISME van SIR KARL R. POPPER

           ( Wenen, 28 juli 1902 - London , 17 september 1994 )

Slow Swirl at the Edge of the Sea, 1944
(Mark Rothko, 1903-1970)

Karl Popper


Karl Popper








Imre Lakatos



Hans Albert






Motto van deze lessen.


" Car le mot, c'est le Verbe, et le Verbe, c'est Dieu. "

Victor Hugo

" Zo ik ooit al aan de toekomst dacht, dan droomde ik ervan een school te stichten waar jonge mensen konden leren zonder zich te vervelen, WAAR ZE GESTIMULEERD WERDEN PROBLEMEN TE OPPEREN en te bediscussiëren. Een school waar men niet behoefde te luisteren naar antwoorden op vragen die men nooit gesteld had, waar men niet studeerde om examens te halen. "

Popper, 1974.


Deze lessen worden opgedragen aan lln. van het zesde jaar HUW in Bokrijk op donderdag 30 juni 2011 hun einddiploma ASO hebben behaald.


1.1. Leg uit VOET, context 7 : socioculturele samenleving, nr. 7

      De leerlingen " illustreren de wederzijdse beïnvloeding van kunst, cultuur en techniek, politiek, economie, wetenschappen en levensbeschouwing ".

   2. Verklaar het concept : meesterdenker -  " un maître-penseur ".

   3. Bespreek vijf relevante elementen uit het leven van deze Brits-Oostenrijkse meesterdenker , Sr; KRP.


Literatuurtip , vooral  voor studenten - ex-lln. HUW, al dan niet van Bokrijk - die  een academische bachelor willen behalen in het H.O.

René Gabriêls ( redactie ) De twintigste eeuw in veertien filosofische boeken. Boom, Amsterdam, 2009.  (zonder meer een absolute aanrader !!! )


2. WETENSCHAPSFILOSOFIE

    KEY CULTURAL TERMS , verklaar

    1.- demarcatiecriterium ts wetenschap en niet-wetenschap.
    2.- verificatiebeginsel - Wiener Kreis
    3.- falsificatiebeginsel
    4. corroboratie
    5. metataal

    6. bespreek de grondstellingen van de studie van Popper : " LOGIK DER FORSCHUNG " -1934.

    7. geef gedetailleerde uitleg : exacte kritiek van KRP op de Wiener Kreis.
    8 zelfde vraag : kritiek van de Hongaarse denker IMRE LAKATOS op zijn leermeester KRP.
    9. verklaar de fundamentele quote : "de grens tussen wetenschap en niet-wetenschap blijft DIFFUUS ".


3. AUTOBIOGRAFIE - UNENDED QUEST.

   1. leg uit visie : Popper op het Marxisme, leg de link met zijn eigen leven
   2. zelfde vraag ; Sigmund Freud
   3. zelfde vraag : Alfred Adler
   4. verklaar volgende quote : " elke kennisclaim is niet meer dan EEN GISSING ".


4. SOCIALE FILOSOFIE

    Bespreek zijn twee fundamentele studies.

    1.- the open society and its ennemies
    2.- de armoede van het historicisme
    3.- waarom veroorzaakte de aanval van Popper op PLATO énige verbijstering in het academisch veld ?

    4. studie JARVIE en PRALONG. bespreek de kernideeën van deze belangwekkende verzameling artikels over de blijvende relevantie van KRP..... leg de link met het thema " religie " - " godsdienst "

5. SOCIOLOGIE en MEDIAKUNDE.

    1. leg uit : polemtiek Adorno vs Popper - methodenstrijd Duitse sociologie.
    2. bijdrage van leerling van Popper, de Duitse socioloog HANS ALBERT.
    3. verklaar het concept : piecemeal social enginering - a key cultural term !!!!

    4. waarom is bijzonder kritisch ingesteld tov de audio-visuele media ?
        (een eeuwige discussie , ook anno 2011, daily life )

6. zijn LAATSTE BOEK.

     1.- leg uit : de titel :  " ALL LIFE IS PROBLEM SOLVING ".
     2. leg uit : de drie wereldentheorie , leg uit : band wereld III en PLATO

     3. maak een kritische evaluatie van zijn globaal werk, zijn oeuvre.
         Waarom beschouwt BRYAN MAGEE hem als één van de allerbelangrijkste denkers uit de geschiedenis van de mensheid ?


Afsluiter.


" Volgens mij ligt het ontstaan van de taal ten grondslag aan de menselijke verbeeldingskracht, de menselijke inventiviteit en daarme het ontstaan van WERELD DRIE - 3. Want we mogen aannemen dat de voornaamste ( bijna menselijke functie ) van het descriptief taalgebruik was WARE beschrijvingen te geven, WARE verslagen van gebeurtenissen. Maar daarna brak ook het moment aan dat taal gebruikt kon  worden om leugens , 'sprookjes' te vertellen. Dit lijkt mij de beslissende stap . "

Sir Karl Raimundo POPPER, London, 1974.


Het 3 - 6 - 6 systeem ligt achter de rug, althans  voor de oud-lln. van de HUW. Het ga jullie goed in jullie verdere studies en ook in jullie verder leven ( geluk, welvaart, gezondheid, kennis, diepere zin, etc...) Hopelijk kunnen jullie minstens af en toe ook terugvallen op relevante elementen die werden aangereikt tijdens de lessen GEW en CW.... veel succes ermee en steeds welkom in de niche van de school van Bokrijk.


vrijdag 3 juni 2011

INFO EINDEXAMEN GEW - JUNI 2011. -- 6HUW

Niklas Luhmann









  


Voorafgaandelijke info.

Het examen GEW van het zesde jaar gaat dit jaar dus door op DINSDAG 14 JUNI a.s.
Op deze blog hebt u al heel wat info gekregen over dit moment, meer bepaald op 9 maart en 13 /04 ll.

Van de laatste thema's moet u alleen de vragen kennen die we in de lessen echt hebben gezien. Etienne Vermeersch, Hobsbawn, 1 vraag rond de vrouwelijke denkers Noreena Hertz, Martha Nussbaum, Israël vs Palestina, Kes, globale structuur van het GERECHT in België. Ook van de taak van CICERO krijgt u een vraag op het examen.Idem klastaak populaire cultuur en lady Gaga.

De mensen van 6-HUW-1 kunnen op maandag 6 juni a.s. tussen 9 u 20 en 10 u 15 alle vragen stellen over de leerstof van het examen die ze maar willen.

De vier projecten van 6-huw-2 dienen op deze dag voor 15 u 35 binnengeleverd te worden bij Goele en bij mezelf.( dictators, geweld, seksueel misbruik en Islam )  Tussen 13u05 en 13 u 55 kunnen de lln. van deze klas dan op hun beurt alle vragen stellen over het vak GEW.

Mondelinge verdediging van de PROJECTEN, donderdagvoormiddag 23 juni a.s. (6-huw-2)

Voor 6 -huw-3 gaat dit aflsuitend moment door op dinsdag 7 juni a.s., tussen 9 u 20 en 10 u 15.

Volg deze dagen ook de actua extra goed, via het bekijken van het nieuws - zou toch een vast ritueel moeten zijn bij iemand die AS0 heeft gevolgd... -, en natuurlijk via het grondig lezen van DE METRO. De discussie rond kernenergie in het kernland Duitsland, de affaire DSK in Frankrijk en de juridische afhandeling ervan in NYC, de economische crisis in Griekenland, Portugal en Ierland zijn zeer belangrijke items. Voor onze eigen micrkosmos - BELGIUM - de nooit eindigende soap rond de federale regeringsvorming. Vorig jaar waren er dus federale verkiezingen op zondag 13 juni 2010. één dag later ging binnen de microkosmos van Bokrijk het examen GEW 6-HUW door .....Net één jaar en één dag later voltrekt zich hetzelfde moment op school, zonder dat er ook maar een BEGIN van oplossing in zicht is voor de federale chaos in dit onvoltooide land. Wellicht gaan "we" met zijn alleen overzomeren, hand in hand met " la classe politique ". Komt er eigenlijk nog ooit wel een stabiele federale regering in DIT land ??? Nadien " overherfsten ", " overwinteren " ..... Samenvallende verkiezingen in oktober 2012 ? waar zitten de witte konijnen ? waar blijven de vette vissen op het bord ?


Op vrijdagnamiddag 24 juni a.s. gaat dan de resultaatbespreking door voor de 6-huw. (late voormiddag ) telefoon = bad news.

Afscheidsritueel - einde systeem 3-6-6 - op woensdag 29 juni a.s.( eetzaal tweede graad )


Klassieke visie : KZT-model

Niklas Luhmann ( Stanford, CA,2000 ) stelt in zijn grote studie over kunst het volgende over sociale systemen : " The most general medium that makes both psychic and social systems possible and is essential to their functioning can be called " meaning " ( SINN) ... ( ...) ... Meaning assures that the world remains accessible to the events that costitute the system. "
Citaten uit ART AS A SOCIAL SYSTEM.


Binnen het vakgebied van de HUW bestaan verscheidene stromingen en theorieën - paradigma's genaamd. Het is mijn diepste overtuiging dat het vakgebied nooit kan en mag losgekoppeld worden van de theorieën van de grote leermeesters , ook wel denkers genoemd.  Ook het zoeken naar het juiste woord om de gebeurtenissen binnen verscheidene systemen te vinden, blijft essentieel binnen het opvoedings-en leerproces.

In een bijzonder fijnzinnig essay " De vorming van de geest " ( Lannoo, Tielt, 1993 ) stelt Mgr. A. Daelemans, vele jaren 'het gezicht' van "de Guimardstraat " hier het volgende over :
" Het behoeft wel geen betoog dat DE TAAL het oudste leergoed van de mensheid is en dat de oude klassieke en ook de moderne literaire produktie langs de studie van de meesterwerken een ' must ' blijft voor iedere culturele vorming . En verder. " In het kader van het steeds hernieuwen van programma's moeten de 'MAITRES à PENSER ' ( de grote leermeesters) steeds opnieuw aan bod komen. "



De afgelopen jaren ben ik in mijn lessen -en sinds september 2010 - op deze blog steeds trouw gebleven aan dit belangrijk uitgangspunt. Wie de geschiedenis van de HUW niet kent, is gedwongen haar te herhalen. De komende maanden en jaren wens ik me nog meer toe te leggen op de uitbouw van deze optie. Kennis - Zingeving - Toepassing ( KZT-model )  Het taalaspect binnen de verschillende velden gaat nog meer aandacht krijgen via het aanreiken van specifieke woordenlijsten !

Daelemans ( 1993 ) drukt het als volgt uit. " De leerkracht moet driemaal weten : weten wat de betekenis is van vorming en opvoeding, weten wat de gewone man van de straat bezielt, en weten te zijn of te bestaan zowel in de betekenis van ontdekking van de metawereld als in die van het mysterie.Met andere woorden : weten te beschouwen, te begrijpen en over te leveren ( contemplare, intelligere , tradere ) ". Mooier en kernachiger kan het niet gezegd worden. Via de Metro komt ook de gewone actua binnen in de lessen.


Afsluitend gedicht.


De panter.

Achter de stevige tralies zal de panter
Onophoudelijk de monotone weg afleggen
Die ( maar dat weet hij niet ) zijn bestemming is
Van zwart, onheilspellend, gekooid juweel.
Duizenden gaan en duizenden komen,
Maar één en eeuwig is de fatale panter
Die in zijn hol de rechte trekt
Die een eeuwige Achilles trekt in de droom
Die een Griek heeft gedroomd. Hij weet niet
Dat er weilanden en bergen zijn met herten
Wier lillende ingewanden
Zijn blinde eetlust zouden strelen.
Te vergeefs is de wereld verscheiden. De reis
Die elkeen volbrengt ligt al vast. "

JORGE LUIS BORGES, Gedichten; De Bezige Bij, Amsterdam, 1984.


 Jorge Luis Borges

Aan de generatie zesde jaars van de HUW - niche Bokrijk - die nu wellicht eind juni gaan afstuderen wens ik nog het allerbestebeste voor hun verdere studies. Bedankt voor jullie interesse en aandacht de afgelopen twee jaar!! Hopelijk is hetgeen hier aangeboden werd nog relevant voor jullie verder leven en hogere studies. veel succes !




woensdag 1 juni 2011

BELANGRIJKE INFO

Voorafgaande info.


Op deze blog, toevoeging van 3 april, kreeg u al heel wat info over het examen CW - juni 2011.

Het thema rond Etienne Vermeersch  - levenslange zoektocht naar waarheid - moet u ook nog kennen, evenals het kleine thema rond Lady Gaga en de populaire cultuur - stunt van de Metro, global village, rechten voor minderheden. ( klastaak )



Maak dus gebruik van het verlengde weekeinde - 2 -5 juni - om de leerstof zeer grondig in te studeren.

De mensen van 5-huw-1 kunnen dan op maandag 6 juni a.s. tussen 11 u 20 en 12 u 10 alle vragen stellen die ze maar willen rond de geziene leerstof.

5-huw-2 : maandag 6 juni 14 u 45 - 15 u 35.

5-huw-3. dinsdag 7 juni , vierde lesuur , 11 u 20 - 12 u 10. laatste leseenheid voor de derde graad van dit schooljaar 2010 - 2011.

De Metro's van deze twee dagen zijn zoals altijd belangrijk. O.m. de juridische procedure tegen DSK wordt op deze momenten verder gezet.... Lange termijneffect voor de Franse presidentsverkiezingen van 2012. Belgische politiek : wordt het " overzomeren" of valt er nog iets wezenlijk uit de lucht ? andere relevante dossiers....

Op het examen CW krijgt u ook een vraagje uit DE METRO.


MOTTO van dit examen.


" Zowel in de werken van DE MENS als in die van DE  NATUUR zijn eigenlijk de achterliggende bedoelingen het meest de aandacht waard . "

Johann Wolfgang van GOETHE ( 1749 - 1832 ) Duits schrijver, romanticus, universeel genie.

Johann Wolfgang von Goethe



De mens moet beginnen om zichzelf te kennen (zie ook het orakel van Delphi ), vervolgens moeten we de situatie controleren en we moeten trachten de goede voorbeelden te volgen.

Zijn devies is en blijft : DURF TE HANDELEN !!!!

Een examenmoment op school - S.o. vak CW - biedt hiertoe een uitstekende gelegenheid. Het gaat hierbij niet alleen om de punten - pragmatisch belang - , maar ook en vooral om de VORMING VAN ONZE GEEST voor het verdere leven. Dat laatste is eigenlijk een dagdagelijkse taak.


Enkele relevante studies voor wie verder wil gaan in de bijzondere wereld van de filosofie.

Uitdaging voor minderheden ? enkelingen ?

Christophe André


Joep Dohmen



Zeer aanbevelingswaard is het onvolprezen meesterwerk van de Amerikaan WILL DURANT ( 1885 - 1981 ) The Story of PHILOSOPHY. The lives and Opinions of the Greater Philoophers. Simon & Schuster, New York, april 2009.
Will Durant



Luc Ferry is één van de geestelijke mentoren van Herman Van Rompuy , EU.


Herman Van Rompuy

Luc Ferry



Stephan Law schreef een mooie en toegankelijke inleiding tot de wijsbegeerte.


Stephan Law



Een goed leesbare studie werd gebracht door de Brit BRYAN MAGEE, overigens ook een kenner van het werk van Sr. Karl R. POPPER.

Karl Popper

Bryan Magee



Eén van de grootste overzichtswerken ooit.
BERTRAND RUSSELL. Geschiedenis der Westerse filosofie, in samenhang met politieke en sociale omstandigheden van de oudste tijden tot heden. Servire Katwijk,


Bertrand Russell 

FILIP STOKES. Filosofie. 100 essentiële denkers. Uitgeverij Atrium.
Korte commentaren bij leven en werk van een heel pak filosofen.




Onovertroffen is m.i. nog altijd de studie van Hans Joachim Störig.

Hans Johachim Störig



" plicht , o verheven, grote naam ..... "

Immanuel Kant

René Magritte, l'Empire des Lumières, 1954


Ik wens iedere lln. van 5-HUW het allerbeste toe voor het examen CW, en ook voor de rest van de examenreeks.  Ga ervoor en probeer steeds inzichtige antwoorden te formuleren.

Fijne zomervakantie toegewenst en hopelijk tot op donderdag 1 september a.s. !!!