donderdag 21 oktober 2010

TAAK 1 - DIVERSITEIT EN CONFLICT

Inleiding.

Toelichting naar het hoger onderwijs toe : ik heb de afgelopen twee jaar in de lessen, noch bij de opgave van taken " volledigheid " beoogd. Het gaat hierop dit moment om het SO, 3-6-6 structuur. In de derde graad heb ik de leerlingen , jonge mensen in opleiding,16 - 18 jaar jong,  laten kennismaken met grote denksystemen, "grote verhalen ", relevante paradigma's. Een hopelijk gedegen inleiding tot...., niet meer of niet minder dan dat.

U dient uw taak af te geven op maandag 7 november. De dag na het allerheiligenverlof 2010.

Na deze datum worden geen taken meer aanvaard.

U hebt dus bijna twintig dagen de tijd om deze grote taak GEW  naar behoren uit te voeren. Denk niet alleen aan het nu,maar ook aan uw latere studies. Denkers blijven belangrijk. Je moet ze kunnen situeren, titel van een boek kunnen vermelden, toepassingen kunnen geven, etc...

Op het kerstexamen krijg je ook enkele vragen van deze grote taak.

Zoek steeds een foto op van de betreffende denker. Je kan om de twee dagen één denker behandelen. laat alles m.a.w. een beetje bezinken. formuleer nadien een doordacht antwoord.

Vanaf   - donderdag 21 oktober - verzamelt u ook de Metro's die in de klassen worden uitgedeeld. Deze krant kan gebruikt worden om uw antwoorden wat meer te stofferen, dit uiteraard aan de hand van de actua.

U dient ook een aantal teksten te lezen uit het handboek HUW. Joep Dohmen - Over levenskunst.

Veel succes !  Rik.

Joep Dohmen



1.1. Druk een foto van Aristoteles af.
   2. p.39 Verklaar de zin : " de maatstaf voor het goede gedrag ligt in het juiste midden ". waarom kan men volgens hem gedrag  niet rekenkundig bepalen ?
   3. geef een vb. uit de Metro van oordeelkundig gedrag. (max; 8 lijnen)
   4. omgekeerd vb., onoordeelkundig ged.
   5. p.43 - 44. wat zegt hij over het belang van het goed beheer van geld ?


2.2. Druk een foto van Goethe af.
   2. Situeer in 10 à 12 lijntjes het grote belang van zijn theorie rond de menselijke cultuur.
   3. Leg de link tussen het citaat over de media in ZIJN tijd ( p.204 ) en het media overaanbod anno 2010. Leg uit - zie lessen GEW - , correctie door de Metro. (minstens 15 l.)

2.3. Druk een foto af van BALTHASAR GRACIAN, s.j.
   4. Bespreek het grote belang van zijn studies over godsdienst en cultuur - min. 12 l.
   5. Bespreek nr. 34, pagina 157. Leg de link met uw studiekeuze voor na 30 juni 2011
-   min. 8 lijnen. aan welke studies in het HO denkt u en waarom ?

3.1. Druk een foto af van Marcus Aurelius.
   2.zie pagina 93. Bespreek op basis van VI,48 het groot belang van " sociaal contact ". ( 10 l.)
   3. waarom is zelfkennis ook belangrijk. bespreek pagina 93, XII.4 ( 8 )
   4; p.93 waarom vindt hij terecht ziel van de mens belangrijk ? ( 5 l.) V.11
      geef een vb; uit de Metro van "zuiver handelen"

4.1.druk een foto van Epicurus - zie ook taak 5-huw.
   2; zie pagina 54. waarom beschouwt deze denker de verstandigheid als de basis van het menselijk gedrag ? ( 12 lijnen )
   3. zie ook lessen Awe Prins. Waarom vindt hij filosofie een belangwekkende wetenschap ? 6 l.
   4. analyseer het dossier van de Amerikaanse mid-term elections op basis van enkele van zijn inzichten.(redelijk nadenken )

5.1. Druk een foto van F. Nietzsche af.
   2. Situeer in 10 of 12 lijnen het belang van zijn theorie over GEW en CUW.
   3. Verklaar volgende zin - 5 à 7 lijnen - " zijn karakter stijl geven " - p.259
   4. waarom blijft FN uiteraard een omstreden denker ?

6.1. Druk een foto af van Ruut Veenhoven. Waarom is deze Nederlandse socioloog belangrijk ? ( 8 lijnen )
   2.p.363 - welke invulling geeft hij aan het concept " leuk en zin-vol leven " ? (12 l)
   3. Wat betekent voor u het woordje " geluk " ? 6 l.
   4;  welk art. uit de Metro van eind okt. geeft u een goed gevoel en waarom ? 6 l.

7.1. Druk een foto af van Plato. waarom wordt hij beschouwd als de grondlegger van de Westerse wetenschap ? ( 8 lijnen)
   2. p.29. waarom vindt deze grote denker de ziel belangrijker dan "het lichaam " ?
   3. waarom gelooft hij ook sterk in DE DIALOOG. leg de link met de lessen GEW ( 10 lijnen, zie thema's diversiteit en conflict)

8.1. Druk een foto af van PIERRE HADOT ? Waaromis ook hij vrij belangrijk voor de wereld van de HUW ? p.294 - 10 lijnen.
   2.- Analyseer het ontroerende citaat van PHILO VAN ALEXANDRIE . zie pagina 294 - 295.
       Geef een commentaar. 10 lijnen
   3; zoek op : stoa ( Max;2 lijnen )
   4. waarom gelooft hij sterk in de zuiverende rol van het christendom ?(zie thema Staf Hellemans over wereldgodsdiensten)

9.1. Druk een foto af van ADOLF VON KNIGGE. bespreek het grote belang van deze ten onrechte vergeten denker . (zie o.m. p. 196 - 10 lijnen)
   2. p.198 - bespreek de versen van nr. 5 ( 6 lijnen)
   3. waarom moet de mens ook graag alleen kunnen zijn ? leg uit. 8 lijnen

10. Welke denker vond u het beste en waarom ? argumenteer , minstens 8 lijnen.







Codes Leerplan VSKO: ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten