maandag 21 februari 2011

UMBERTO ECO : DE NAAM VAN DE ROOS.

Umberto Eco


Screenshot uit de film 'De Naam van de Roos'



" Op dat ogenblik begreep ik wat de manier was waarop MIJN MEESTER redeneerde, en ze leek mij sterk af te wijken van die van de Filosoof, die redeneert vanuit eerste beginselen, zodat zijn verstand als het ware de kernwijzen van het goddelijk verstand overneemt. Ik begreep dat William, als hij geen antwoord had, er voor zichzelf vele en onderling zeer verschillende overwoog.Ik wist niet wat ervan te denken.


'Maar dan,' waagde ik op te merken, ' maar ik weet niet bij welke.'


'Dus u hebt niet één enkel antwoord op uw vragen ? '


' Adson, als ik dat had, zou ik in Parijs theologie onderwijzen.'


' Hebben ze in Parijs altijd het ware antwoord ? '


'Nooit,' zei William, ' maar ze zijn bijzonder zeker van hun vergissingen ;'


'En u,' zei ik met kinderlijke vrijpostigheid, ' maakt u nooit vergissingen ? '


' Dikwijls,' antwoordde hij.'Maar in plaats van er één te concipiëren bedenk ik er vele,


zodoende word ik van geen enkele de slaaf. "




UMBERTO ECO, De naam van de roos. Uitgeverij Bert Bakker, Amsterdam, 1984.


Vragen.

1.1. Bespreek de academische achtergronden van deze Italiaanse denker.
   2. verklaar het woordje : semiotiek
   3. Situeer het boek De naam van de Roos binnen de context van de Middeleeuwse filosofie.
   4. Bespreek de dubbele lagen in het boek.

2. Van roman naar film / beeld. Bespreek het boek van Jan Peters.

    2.1. Situeer eerst deze Vlaams/Nederlandse denker.
       2. Bespreek zijn boek Het beeld.
       3. Geef uitleg ; cineast Jean-Jacques Annaud ( vb. l'ours )

3. Bespreek enkele verhaallijnen uit de film. Leg de link met het boek.

4.Personnages.

  Bespreek de rol van 1. William van Baskerville
                                2. Adson van Melk
                                3. Leg de link met een groot en bekend klooster in de buurt van Wenen.
                                4. de abt / JORGE
                                5. de globale sfeer in de abdij
                                6. de inquisitie en de Dominicanen
                                7. de vertegenwoordiger van de Paus vs de Franciscanen
                                8. de plot....

5. Bespreek een drietal betekenisvolle scènes uit de film. Leg de link met het boek van Ronald Barthes " la chambre claire ".

6.Leg uit : Aristoteles en zijn boek. (zie ook taak II, Cultuurwetenscahppen )

7. Leg de link met thema's van nu , celibaat, strijd binnen de kerk, liefde, armoede,kuisheid, wijsheid,lach.

8. is deze film / boek hoge en /of klassieke cultuur ? argumenteer

9. bespreek de ontroerende slotscène en de titel van het boek.

10._ januari 2011. bespreek het laatste project van Eco, " de begraafplaats van Praag / Praha ". ( ° Umberto Eco, ° jan. 1032 ...° ) bespreek ook hier de dubbele laag van de titel /het boek.




Codes Leerplan VSKO: ...
                       

Geen opmerkingen:

Een reactie posten