zaterdag 6 augustus 2011

GEDRAGSWETENSCHAPPEN -- EEN SOCIALE MARKTECONOMIE VOOR IEDEREEN ? -- Diversiteit en conflict. 6-HUW, niche Bokrijk














Bertolt Brecht

John Gray

Jan Vranken

Frank Vandenbroucke
VRAGEN VAN EEN LEZENDE ARBEIDER

                                               Bertolt BRECHT
Wie bouwde het zevenpoortige Thebe ?
In de boeken staan de namen van koningen.
Hebben de koningen de rotsblokken aangesleept ?
En het verwoeste Babylon ?
Wie heeft het zoveel keren opgebouwd ? In welke huizen
Van het goudglanzige Lima woonden de bouwvakkers ?
Waarheen gingen op de avond toen de Chinese muur af
was

De metselaars ? Het grote Rome
Staat vol triomfbogen. Wie richtte ze op ? Over wie
Triomfeerden de Caesars ? Had het veelbezongen

Byzantium
Alleen paleizen voor zijn inwoners ? Zelfs in het
legendarische Atlantis
Schreeuwden in de nacht toen de zee het opslokte
De verzuipenden om hun slaven.

De jonge Alexander veroverde Indië.
Alleen hij ?
Caesar versloeg de Galliërs.
Had hij niet op zijn minst een kok mee ?
Philips van Spanje weende toen zijn vloot
Was vergaan. Weende anders niemand ?
Frederik de Tweede zegevierde in de zevenjarige oorlog.
 Wie
Zegevierde buiten hem ?

Elke bladzij een zege.
Wie kookte het zegemaal ?
Om de tien jaar een groot man.
Wie betaalde de kosten ?

Zoveel verhalen.
Zoveel vragen.

1.1. Bespreek ' het punctum' van dit prachtige en ' overbekende ' gedicht .
   2. Leg de link met dit thema GEW : de sociale markteconomie
   3. bespreek de achtergronden van de grote Duitse dichter BERTOLT BRECHT.
       wat blijft bij hem, wat is achterhaald ?

2.1. Leg uit : VOETENBELEID van de Vlaamse regering en het groot belang van de HUW.
   2. Leg uit : socio-economische samenleving, context 4 en 7.
       De lln. " hebben bij het kopen van goederen en het gebruiken van diensten zowel oog voor prijs-kwaliteit en duurzame ontwikkeling als voor de rechten van de consument " en
" kunnen het eigen budget en de persoonlijke administratie beheren ", dit alles binnen "een nationale en een internationale context ". (doelstelling 9 ! )

3.1. Belicht de achtergronden van de vooraanstaande BRITSE denker JOHN GRAY , LSE-PS.
   2. Bespreek het opzet van zijn belangwekkende studie " VALS OCHTENDLICHT ".
   3. CASE-STUDY, het liberale model en de gevolgen van de Russische schoktherapie,
       een vb. van exemplarisch leren.
BELGIë.
4.1. Bespreek de achtergronden van EDGAR ANDRIES - sociaal econoom
   2. Geef de kern weer van zijn studie SOCIALE ECONOMIE.
   3. Bespreek een drietal economische concepten uit zijn boek
   4. Zorg voor een opsplitsing van de cijfers voor de verschillende gewesten en gemeenschappen in ons land. Verklaar hier de logica !

5.1. Geef uitleg : JAN VRANKEN - socioloog em. U.A'pen
   2. Bespreek de kern van de studie " bruggen over woelig water ".
   3. Leg uit : het groot belang van goede gezinsverbonden : WEAK - STRONG TIES.
   4. verklaar de concepten sociaal en cultureel kapitaal.
   5. waarom krijgen de zesde jaarsstudenten dit schooljaar enkele malen het tijdschrift " Vacature " aangeboden ?

6.1. Geef uitleg : bekendste Vlaamse socioloog LUC HUYSE - K.U. Leuven, ° 1425
   2. Bespreek zijn onderwijssociologische studie " In de buitenbaan ".


Klassieke studie over de arbeidsmarkt

   3. verklaar het concept " follow-up onderzoek ". Bespreek de kern van de studie
       " In de buitenbaan... nog steeds ? " , studie geschreven door de socioloog Dominic
      Verhoeven (  ex - KU Leuven, nu Caritas Catolica )


Follow-up studie!


7.1. Situeer FVD binnen het academische en politieke veld van Vlaanderen.
   2. bespreek enkele kernideeën uit zijn studie : " Op zoek naar een redelijke utopie ".
   3. bespreek zijn magisch concept " de actieve welvaartsstaat ". waarom is dit een typisch
 concept van het PPS-beleid ?
8. 1. hoe kunnen we dit thema besluiten ?
    2. uw leefwereld. Waar hoop je te kunnen geraken binnen het sociaal-economisch veld ?
         leg de link met 30 juni 2012.
   3. zie Metro, 24/06/2011. Opnemen van kredieten - vicieuze cirkel.
 Bron: Metro 24/06/2011
  4. zoek in de Metro van vandaag - begin september 2011 - een vb. op van een doordacht sociaal-economisch beleid. zelfde vraag : minder geslaagd vb.

Deze lessen worden opgedragen aan Ernst Van de Wall, een studiegenoot in Leuven. nu werkzaam als personeelschef bij een MNO. op de eerste plaats bezorgd om personeel, met oog voor diversiteit en overleg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten