Zie vraag 1.2. België als pacificatiedemocratie :
drie grote maatschappelijke breuklijnen , levensbeschouwelijke kwesties, communautaire en sociaal-economische tegenstellingen. gevolgen voor de universiteiten en de onderwijsnetten....
Vervolg 1.2. dialectiek verzuiling - ontzuiling, waardenpatronen blijven behouden, zonder veel maatschappelijke druk. open waardenstructuren. (zie uitleg lessen )
1.3 Draulants als bioloog én mediafiguur, studiedag Open Vld - Brussel. bespreek zijn Darwininterpretatie.
1.4 Nelissen puur academische interpretatie van Darwin. U.A'pen, theorie van het actief pluralisme.
1.5. Filosoof Johan Braekman - U. Gent - als leerling van Etienne Vermeersch. filosoof én mediafiguur.
connectie met het Humanistisch Verbond - U.V.V. - open interpretatie van Darwin. mens als " wandelend brein ", wat met zoektocht naar diepere zin ? (vb. Kant )
Zeer knap overzichtswerk, geschreven vanuit één welbepaald perspectief. (zie vragen 1.2 en 1.5)
Echter geen bezwaar, zie theorie van het 'actief pluralisme'.(discussie les )
filosofische en methodologische aspecten .
Deze lessencyclus worden opgedragen aan John Martens, een fijnzinnige collega én een zoekende godsdienstwetenschapper. Rik, mei 2012.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten