zondag 13 mei 2012

CULTUURWETENSCHAPPEN, deel wijsbegeerte - DARWIN. ( 5 - HUW )





Zie vraag 1.2. België als pacificatiedemocratie :
drie grote maatschappelijke breuklijnen , levensbeschouwelijke kwesties, communautaire en sociaal-economische tegenstellingen. gevolgen voor de universiteiten en de onderwijsnetten....



Vervolg 1.2. dialectiek verzuiling - ontzuiling, waardenpatronen blijven behouden, zonder veel maatschappelijke druk. open waardenstructuren. (zie uitleg lessen )


1.3 Draulants als bioloog én mediafiguur, studiedag Open Vld - Brussel. bespreek zijn Darwininterpretatie.



1.4 Nelissen puur academische interpretatie van Darwin. U.A'pen, theorie van het actief pluralisme.


1.5. Filosoof Johan Braekman - U. Gent - als leerling van Etienne Vermeersch. filosoof én mediafiguur.
connectie met het Humanistisch Verbond - U.V.V. - open interpretatie van Darwin. mens als " wandelend brein ", wat met zoektocht naar diepere zin ? (vb. Kant )




Zeer knap overzichtswerk, geschreven vanuit één welbepaald perspectief. (zie vragen 1.2 en 1.5)
Echter geen bezwaar, zie theorie van het 'actief pluralisme'.(discussie les )






                                    zie vragen 2.2. en 2.3. het meesterwerk van DARWIN gepresenteerd als strip.
                                    filosofische en methodologische aspecten .



Deze lessencyclus worden opgedragen aan John Martens, een fijnzinnige collega én een zoekende godsdienstwetenschapper. Rik, mei 2012.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten