dinsdag 1 januari 2013

DE VERBEELDE SAMENLEVING.

Overkoepelende les : GEDRAG (socio - psycho ) en CULTUUR ( mediakunde - filosofie - religie )

Waarden zijn opvattingen over het wenselijke. Geen enkele cultuur / maatschappij kan overleven zonder een credo in een aantal waarden zoals rechtvaardigheid,zinvolheid, redelijkheid, eerlijkheid, authenticiteit. Noem maar op.

Sinds een dertigtal jaren zien we een steeds sterkere dominantie van de zgn. beeldcultuur.

De aanwezigheid van die beeldcultuur zal er de komende jaren alleen maar sterker op worden. Het komt er dus ook op aan die beeldcultuur op een doordachte manier aan te wenden om de waardengevoeligheid bij jongeren én volwassenen te vergroten.


Belangwekkend onderzoeksproject, opgezet vanuit een pluralistische visie.

1.1. Bespreek de academische achtergronden van MARK VAN DE VOORDE, voorzitter van de Werkgroep Media en Samenleving.
1.2. Geef een afdoende definitie : media - spiritualiteit
1.3. Waar willen de auteurs van deze studie uitkomen ?



Academische studie.

2.1. Bespreek de dubbele laag in de titel. Leg de link met het oeuvre van ELIAS CANETTI ,
Joods-Bulgaarse schrijver /cultuursocioloog .
2.2. Bespreek de DRIEvoudige macht van het mediasysteem : politiek - economisch - technologisch.
2.3. Hoe willen de auteurs van de bundel de mediawereld vermenselijken ? Leg uit : theorie + enkele voorbeelden.


Complementariteit tussen HUW en verstandige omgang met beelden.

3.1. Bespreek de academische achtergronden van LUC PAUWELS, auteur van deze studie.
3.2. Leg uit : het fenomeen van de sociologische en antropologische film.
3.3. Bespreek enkele mogelijke valkuilen - methodologisch gezien.



Leesbare studie over de werking van de openbare omroep : BRT(N)-huidige VRT.

4.1. Bespreek de mediavisie van Piet Van Roe, een alomgerespecteerde overheidsmanager.
4.2. Zie vragenclusters 1 en 2. Waarom geloven de auteurs die 'meer waarden in de media' verdedigen veel meer in de openbare omroepen van Europa ?

Controversiële studie, minstens enkele aanneembare stellingen...

5.1. verklaar de concepten : paradigma - paradigmastrijd
5.2. Bespreek de academische achtergronden van GUST DE MEYER,één van de meest controversiële communicatiewetenschappers van het Nederlandstalige academische veld.
5.3. Bespreek zijn kerntheorie, + en -. geef ook uw eigen mening terzake.


VIER CASE-STUDIES.

6.1. Verklaar het concept : case-study
6.2. Belicht de achtergronden van ROLAND BARTHES, Frans structuralist - filosoof - cultuurwetenschapper


Klassieke studie over de foto-en beeldcultuur. ( 1980 )


Geslaagde vertaling - 1988.

6.3. verklaar zijn magisch concept : het punctum/ (zie ook andere les op deze blog - 'vertoog over het punctum ')

7.1. situeer de context van de grote Franse film " Des Hommes et des Dieux " -2011.



Teksten - beelden - achtergrond bij de film !
Ontroerend eerbetoon aan actief pluralisme - intense samenwerking katholieke monniken - authentieke moslims.... Beeld /ideaal voor een verdeelde wereld.(vb. het huidige Midden-Oosten )



Beklijvende film : 11 césars en France.

7.2. Situeer de context van de klassieke film van François TRUFFAUT - L'enfant sauvage. ( 1972 )
Geef 5 redenen waarom het hier om  'een tijdloos document ' gaat.


Victor.

Film, die de mens doet nadenken over gezin /opvoeding/zorg/taal/omgeving

7.3. Bespreek de context van het "sociaal drama " KES van de Britse cineast KEN LOACH. ( 1970 )
leg de link met concepten als globalisering - sociale stratificatie - klasse - en sociale uitsluiting.



Filmdocument uit begin van de jaren zeventig, actueler dan ooit in de huidige wereld ( 2013 ).

7.4. Bespreek de context van de prent 'The Motorcycle Diaries' ( 2004 )
Bespreek eerst de achtergronden van CHE GUEVARA, Cubaans -Argentijns cultuur-icoon.
(politieke leider )


Schitterende prent van een 'historische reis'.



Frida Kahlo , Mexicaans cultuur-icoon.

" Surrealisme is de magische verrassing dat je in een kast waar je een hemd uit wilt pakken, een LEEUW vindt. "

Deze lessencyclus wordt opgedragen ter nagedachtenis aan Pater Jos BURVENICH, s.j. Door zijn duiding van de beeld-en filmtaal leerde hij eind jaren zeventig duizenden jongeren in Vlaanderen op een kritische manier om te gaan met het toen nieuwe medium. R.I.P., Jos.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten