zaterdag 11 september 2010

Diversiteit en conflict -- Awee Prins en Herman De Dijn over "de cultuur van de verveling "

Awee Prins

" Tegenstrijdigheid is de vader van alle dingen ".

               Heraclitus, Efese, 5°de eeuw voor Christus

" Alleen dichters en filosofen kunnen de wereld praktisch bekijken, want alleen zij kunnen zonder illusies leven; " 

               Fernando Pessoa, Portugees dichter, 1988 - 1935.



We behandelen de volgende vragen. Het antwoordblad kan je hier downloaden en afdrukken.


1.- METHODEN VAN ONDERZOEK

1.1. Hoe zette Awee zijn onderzoek op ?
1.2. Belicht de academische achtergronden van deze Nederlandse denker.
1.3. Waarom vindt hij de Duitse existentiefilosoof Martin Heidegger uiterst belangrijk om het gedrag van de mens te begrijpen ?
1.4. Kritische zin. Waarom wordt het oeuvre van Heidegger door velen om politieke redenen sterk in vraag gesteld?
1.5. Wat is wél blijvend aan de theorie van M.H.
1.6. Waarom citeert A.P. volgende belangwekkende denkers in zijn boek ?
(a) Gustave Flaubert
(b) Samuel Beckett
(c) Blaise Pascla
(d) Sigmund Freud
1.7. Waarom heeft Prins vragen bij "een psychologie van de verveling " ?
1.8. Waarom heeft Prins vragen bij "een sociologie van de verveling " ?
1.9. Leg uit : " de filosofie is de prinses van alle wetenschappen "

2.- HET DEBAT

2.1. Leg uit : cultureel centrum De Buren, Brussel
2.2. Belicht de methoden van onderzoek van Herman De Dijn.
2.3. Situeer deze Vlaamse denker binnen het academisch veld van Vlaanderen. Leg verschil uit met Etienne Vermeersch, zijn opponent...
2.4. Waarom vindt Herman de Nederlands-Portugese Jood Spinoza een fundamentele denker ?
2.5. Leg uit : rol van de moderator Rik Torfs ? Waarom is hij bekend binnen het academisch-politieke veld van Vlaanderen ?
2.6. Rol van Jos Geysels ? Situeer deze Vlaamse politicus.
2.7. Hoe reageerde het aanwezige publiek op het debat ?

3.- UW BESTAAN, uw existentie...

3.1. Bespreek de voor-en nadelen van uw tijdsbesteding - timemanagement - zelfconfrontatie.
3.2. Mening van uw lkr. GEW/CUL, Rik U.
3.3. Hoe gaan we om met het element " verveling op school ". Leg de link met de vakken GEW/CUL, leg uit : De METRO en het citaat van Heraclitus en Pessoa.
3.4. Leg uit : het groot belang van "een dieper doel ".
3.5. Evaluatie van dit thema - uitgewerkte les II, D & C.


Afsluitende bezinningstekst.

 " Houd je ogen open
 maar waarom kijk je niet ?
 Speel je met me mee
 'Ik zie, ik zie wat jij niet ziet.'
 Toch is er iets anders
 dat meer zegt dan een feit
 Je weet het nu nog niet
 maar het zal bloeien op zijn tijd; "


Codes Leerplan VSKO: ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten