woensdag 9 maart 2011

DIVERSITEIT EN CONFLICT. 6-HUW -- ERIC HOBSBAWM : HET MARXISTISCHE ORAKEL VAN LONDON TOWN. Thema V.

Eric Hobsbawm

Norbert Elias

Roger Scruton

Kenneth Loach

Tony Blair






Voorafgaande opmerking.

In de toch wel vrij pijnlijke en confronterende  tekst van Franz Kafka " Brief aan zijn vader " ontdekte ik zopas een passage die ik eigenlijk niet verwacht had.

Het citaat gaat als volgt.

" Wat kon mij onder deze omstandigheden het onderwijs schelen. Wie was in staat een vonk van BELANGSTELLING uit mij te slaan ? Mij interesseerde het onderwijs - en niet alleen het onderwijs, maar alles om mij heen in deze beslissende jaren - zo ongeveer als een frauduleuze bankemployé die zijn baantje nog heeft en beeft voor de ontdekking, nog geïnteresseerd is in de kleine , lopende zaken van de bank, die hij als employé nog moet behandelen. ZO GERING, ZO VER WEG WAS ALLES VERGELEKEN BIJ DE HOOFDZAAK. Zo ging het dan verder tot het eindexamen waarvoor ik werkelijk, hoewel grotendeels door bedrog, slaagde en toen hield het op, nu was ik vrij. Had ik mij, in weerwil van de dwang van het gymnasium al alleen om mijzelf bekommerd, hoeveel te meer deed ik het nu, nu ik vrij was. Een eigenlijke vrije beroepskeuze was er dus niet voor mij, ik wist : alles zal mij tegenover de hoofdzaak even onverschillig zijn als alle vakken op het gymnasium, ik moest dus een beroep trachten te vinden dat mij, zonder mijn ijdelheid te kwesten, deze onverschilligheid het beste veroorlooft. De rechtenstudie lag dus voor de hand..... " ( F.K., Brief aan zijn vader. Amsterdam,1984, vijfde druk )

Franz Kafka

De vraag is natuurlijk of dit citaat of van toepassing kan zijn op laatstejaarstudenten in Vlaanderen anno 2011. Eigenlijk is dit alles nauwelijks denkbaar. Het leerplan GEW is gebaseerd op diversiteit en conflict. Steeds andere thema's worden aangekaart, sommigen hebben zelfs betrekking op de EIGEN ZIEL, waar ook Kafka het over heeft.

Het citaat nodigt wel uit tot reflectie en bezinning.

Volgende thema's werden behandeld in het voorjaar van 2011.

 - Thema 1 = jaaroverzicht 2010, de verschillende relevante " velden ".
 - Thema 2 = PRAHA 2011
 - Thema 3 = Irving Yalom over psychiatrie en therapie
 - Thema 4 = Jef Ulburghs , tedere dwarsligger.

In het laatste deel van het jaar komen nog volgende thema's aan bod :
- het ontstaan van de EU.
- Bob Vansant, de Steve Stevaert van de Vlaamse psychologie
- Douwe Draaisma over de werking van het geheugen
- de geopolitiek van de EMOTIE
- Paul Verhaeghe over ontwikkelingen binnen de hedendaagse psychologie
(veel studenten van de HUW volgen na het S.O een PBA toegepaste psychologie )
-andere nog te bepalen thema's, die ten gepaste tijde op mijn blog zullen gezet worden.

Van de activiteitsgraad in de drie klassen -zie dus citaat F.K. - hangt het af of het examen GEW in JUNI 2011 mondeling dan wel schriftelijk zal worden afgenomen worden - examen als open systeem. Luiheid bestraffen en interesse aanmoedigen.


VRAGEN.

1.1. Wat wordt in de VOETENnota van de Vlaamse regering gesteld ivm de analyse van wereldproblemen ?
   2. Leg uit : benadering van Norbert Elias over de interactie tussen sociologie, psychologie en
       geschiedenis.
  3. Bespreek zijn meesterwerk : het civilisatieproces. Bespreek het conceptueel kader van dit boek " Kultur und Zivilisation".

2.1. Situeer Eric Hobsbawm binnen het academische veld van G.B.-London.
   2. Bespreek het magistrale overzichtswerk van de Nederlander Patrick van Ijzendoorn.
   3. Leg uit : de vete tussen Scruton en Hobsbawm. waarom is deze vete natuurlijk en niet triviaal ?
   4. bespreek het uitgangspunt van E.H. (zie vraag 1.3., Elias )

3.1.Bespreek zijn fundamentele studie Natie en nationalisme sedert 1870. Schets zijn grondstelling.
   2. Wat stelt hij meer in het bijzonder over het Ottomaanse rijk, het Britse imperialisme en het Russische revolutie.
   3. Verklaar zijn concept : "het populaire protonationalisme ".
   4. geef kritiek op deze studie. wat is zijn zwak punt ? vb. België

4.1. Bespreek zijn hoofdwerk : de eeuw van de uitersten.  vertaald in alle grote talen van de wereld.
   2. Waarom laat hij de voorbije eeuiw beginnen in 1914 en eindigen in 1991.
   3. Waarom heeft hij in tegenstelling tot sommige mindere goden binnen de geschiedeniswetenschap een zeer hoge achting voor het analysekader van de politieke sociologie ?
   4. waarom werd dit boek meer dan terecht een wereldwijde bestseller ?
   5. Wat is het zwakke punt van dit boek ? waarom is de zware uitval tegen de de Poolse paus
       Johannes-Paulus I bij sommigen in het verkeerde keelgat geschoten ? verklaar deze strijd.

5.1. Waarom staat Charlie Chaplin op de cover van deze grote studie ?
   2; Leg uit : link met de cinast Kenneth Loach.
   3. zijn standpunt tgv. New Labour en Tony Blair.
   4. wat stelt Van Ijzerdoorn over deze grote hedendaagse Britse dennker ? (globaal kader )

6.1. Bespreek zijn laatste studie " Globalisation, Democracy and Terrorism ".
   2. Verklaar het fundamentele concept  " nation-state ".
   3. Waarom hekelt hij het klimaat van angst dat er hangt in onze wereld ?

7. Bespreek de quote : " Hobsbawm is as intellectually lively and politically as ever ".
    Maak een globale evaluatie van zijn aanpak van de wetenschap der geschiedenis.

8. Uw persoonlijke geschiedenis. maak op basis van het citaat van het orakel van Praag een kritische evaluatie van dit kleine thema : integratie en politieke sociologie - E.H.


Deze lessencyclus wort opgedragen in dankbare herinnering aan LODE WILS, een Vlaams historicus die me in het begin van de jaren tachtig in Leuven  op basis van geschiedenis bredere maatschappelijke verbanden leerde onderkennen." Lode, ik was het bijna altijd oneens met de inhoud van uw lessen. Toch ben je één van die professoren uit Leuven die ik nooit zal kunnen vergeten. " Rik Umans, Lier, maart 2011.




Codes Leerplan VSKO: ...
                       

Geen opmerkingen:

Een reactie posten