"de weg heeft altijd een einddoel "
" Elke zoon moet door zijn moreel gedrag zijn eigen ring waardig blijven en tegelijk het gedrag van de ander en de mogelijkheden inherent aan dat gedrag erkennen. Die zonen kunnen vrijzinnig humanist, boeddhist, moslim, jood, christen of agnost zijn. "
Guido Van Heeswijck, Centrum Pieter Gillis, 2008.
1.1. Verklaar het concept : academische ruimte
2. Bespreek de achtergronden van de beroemdste Genkenaar binnen de academische ruimte van Vlaanderen. leg uit : centrum Pieter Gillis
3. Wie is de bekendste Genkenaar binnen de politieke ruimte van Vlaanderen ?
4. zelfde vraag , binnen de populaire cultuur.
2.1. Verklaar de filosofische slogan : fides et ratio, fides quaerens intellectum.
2. Hoe gebruikt Guido dit principe ?
3. pas toe : het hedendaagse Congo - FDB
4. boek Ann De Craemer over Iran
5. therapeutische studie van Henri Nouwen " Eindelijk thuis
2.1. Bespreek zijn voornaamste studie " Lachen om de wereld" .
2. verklaar het belangrijke concept : INTERTEXTUALITEIT;
3. waarom refereert Guido op een uiterst positieve wijze naar denkers als
ARISTOTELES, ERASMUS en MILAN KUNDERA ?
4. Verklaar de zin : de waarheid is altijd een gesitueerde waarheid / verantwoordelijkheid.
3.1. geef een toepassing van theorie. Metro, binnenlandse situatie
2. zelfde vraag : Metro, buitenlandse situatie.
4.1. leg uit : culturele fondsen Vlaanderen
2. verklaar : verzuiling / ontzuiling
3. Davidsfonds
4. Vermeylenfonds
5. Willemsfonds
6. Masereelfonds
7. waarom komt Guido vooral op voor het Davidsfonds ? leg uit : kinderuniversiteit.
5. 1. Bespreek zijn boek " Verlossend inzicht " ( Uitgeverij Averbode )
2. Waarom is deze studie niet echt bekend geworden binnen de filosofische ruimte van Vlaanderen ?
6. 1. bespreek zijn boek " Tolerantie en actief pluralisme ".
2. verklaar de ondertitel van dit essay : " de afgewezen erfenis van Erasmus, More en Gillis ".
3.Leg uit : 1648, Vrede van Westfalen. voor en nadelen, oof filosofisch gezien.
4. situatie nu ? Europa en de zoektocht naar een dieper zelf.... zie ook MONNET, thema EU, Gedrag 6-huw - 2011 / 2012.
5. Bespreek een bijzonder geslaagd voorbeeld van actief pluralisme. Herdenking en huldiging van "Brusselse straatdoden " - gothische zaal, stadhuis van Brussel.
7.1. Bespreek kort zijn studie : "Voorbij het onbehagen. Ressentiment en christendom ".
2. Het belang van " Heilige plaatsen" (zie studie van Walter Weyns,U.A.)
8. Slotevaluatie, zie ook soortgelijke vraag LB en PDM.
Waarom is Guido vrij bekend binnen het kleine wereldje van de Vlaamse filsofie ? Bespreek zijn rolmodel MAX WILDIERS.
Codes Leerplan VSKO: ...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten