vrijdag 3 juni 2011

INFO EINDEXAMEN GEW - JUNI 2011. -- 6HUW

Niklas Luhmann









  


Voorafgaandelijke info.

Het examen GEW van het zesde jaar gaat dit jaar dus door op DINSDAG 14 JUNI a.s.
Op deze blog hebt u al heel wat info gekregen over dit moment, meer bepaald op 9 maart en 13 /04 ll.

Van de laatste thema's moet u alleen de vragen kennen die we in de lessen echt hebben gezien. Etienne Vermeersch, Hobsbawn, 1 vraag rond de vrouwelijke denkers Noreena Hertz, Martha Nussbaum, Israël vs Palestina, Kes, globale structuur van het GERECHT in België. Ook van de taak van CICERO krijgt u een vraag op het examen.Idem klastaak populaire cultuur en lady Gaga.

De mensen van 6-HUW-1 kunnen op maandag 6 juni a.s. tussen 9 u 20 en 10 u 15 alle vragen stellen over de leerstof van het examen die ze maar willen.

De vier projecten van 6-huw-2 dienen op deze dag voor 15 u 35 binnengeleverd te worden bij Goele en bij mezelf.( dictators, geweld, seksueel misbruik en Islam )  Tussen 13u05 en 13 u 55 kunnen de lln. van deze klas dan op hun beurt alle vragen stellen over het vak GEW.

Mondelinge verdediging van de PROJECTEN, donderdagvoormiddag 23 juni a.s. (6-huw-2)

Voor 6 -huw-3 gaat dit aflsuitend moment door op dinsdag 7 juni a.s., tussen 9 u 20 en 10 u 15.

Volg deze dagen ook de actua extra goed, via het bekijken van het nieuws - zou toch een vast ritueel moeten zijn bij iemand die AS0 heeft gevolgd... -, en natuurlijk via het grondig lezen van DE METRO. De discussie rond kernenergie in het kernland Duitsland, de affaire DSK in Frankrijk en de juridische afhandeling ervan in NYC, de economische crisis in Griekenland, Portugal en Ierland zijn zeer belangrijke items. Voor onze eigen micrkosmos - BELGIUM - de nooit eindigende soap rond de federale regeringsvorming. Vorig jaar waren er dus federale verkiezingen op zondag 13 juni 2010. één dag later ging binnen de microkosmos van Bokrijk het examen GEW 6-HUW door .....Net één jaar en één dag later voltrekt zich hetzelfde moment op school, zonder dat er ook maar een BEGIN van oplossing in zicht is voor de federale chaos in dit onvoltooide land. Wellicht gaan "we" met zijn alleen overzomeren, hand in hand met " la classe politique ". Komt er eigenlijk nog ooit wel een stabiele federale regering in DIT land ??? Nadien " overherfsten ", " overwinteren " ..... Samenvallende verkiezingen in oktober 2012 ? waar zitten de witte konijnen ? waar blijven de vette vissen op het bord ?


Op vrijdagnamiddag 24 juni a.s. gaat dan de resultaatbespreking door voor de 6-huw. (late voormiddag ) telefoon = bad news.

Afscheidsritueel - einde systeem 3-6-6 - op woensdag 29 juni a.s.( eetzaal tweede graad )


Klassieke visie : KZT-model

Niklas Luhmann ( Stanford, CA,2000 ) stelt in zijn grote studie over kunst het volgende over sociale systemen : " The most general medium that makes both psychic and social systems possible and is essential to their functioning can be called " meaning " ( SINN) ... ( ...) ... Meaning assures that the world remains accessible to the events that costitute the system. "
Citaten uit ART AS A SOCIAL SYSTEM.


Binnen het vakgebied van de HUW bestaan verscheidene stromingen en theorieën - paradigma's genaamd. Het is mijn diepste overtuiging dat het vakgebied nooit kan en mag losgekoppeld worden van de theorieën van de grote leermeesters , ook wel denkers genoemd.  Ook het zoeken naar het juiste woord om de gebeurtenissen binnen verscheidene systemen te vinden, blijft essentieel binnen het opvoedings-en leerproces.

In een bijzonder fijnzinnig essay " De vorming van de geest " ( Lannoo, Tielt, 1993 ) stelt Mgr. A. Daelemans, vele jaren 'het gezicht' van "de Guimardstraat " hier het volgende over :
" Het behoeft wel geen betoog dat DE TAAL het oudste leergoed van de mensheid is en dat de oude klassieke en ook de moderne literaire produktie langs de studie van de meesterwerken een ' must ' blijft voor iedere culturele vorming . En verder. " In het kader van het steeds hernieuwen van programma's moeten de 'MAITRES à PENSER ' ( de grote leermeesters) steeds opnieuw aan bod komen. "



De afgelopen jaren ben ik in mijn lessen -en sinds september 2010 - op deze blog steeds trouw gebleven aan dit belangrijk uitgangspunt. Wie de geschiedenis van de HUW niet kent, is gedwongen haar te herhalen. De komende maanden en jaren wens ik me nog meer toe te leggen op de uitbouw van deze optie. Kennis - Zingeving - Toepassing ( KZT-model )  Het taalaspect binnen de verschillende velden gaat nog meer aandacht krijgen via het aanreiken van specifieke woordenlijsten !

Daelemans ( 1993 ) drukt het als volgt uit. " De leerkracht moet driemaal weten : weten wat de betekenis is van vorming en opvoeding, weten wat de gewone man van de straat bezielt, en weten te zijn of te bestaan zowel in de betekenis van ontdekking van de metawereld als in die van het mysterie.Met andere woorden : weten te beschouwen, te begrijpen en over te leveren ( contemplare, intelligere , tradere ) ". Mooier en kernachiger kan het niet gezegd worden. Via de Metro komt ook de gewone actua binnen in de lessen.


Afsluitend gedicht.


De panter.

Achter de stevige tralies zal de panter
Onophoudelijk de monotone weg afleggen
Die ( maar dat weet hij niet ) zijn bestemming is
Van zwart, onheilspellend, gekooid juweel.
Duizenden gaan en duizenden komen,
Maar één en eeuwig is de fatale panter
Die in zijn hol de rechte trekt
Die een eeuwige Achilles trekt in de droom
Die een Griek heeft gedroomd. Hij weet niet
Dat er weilanden en bergen zijn met herten
Wier lillende ingewanden
Zijn blinde eetlust zouden strelen.
Te vergeefs is de wereld verscheiden. De reis
Die elkeen volbrengt ligt al vast. "

JORGE LUIS BORGES, Gedichten; De Bezige Bij, Amsterdam, 1984.


 Jorge Luis Borges

Aan de generatie zesde jaars van de HUW - niche Bokrijk - die nu wellicht eind juni gaan afstuderen wens ik nog het allerbestebeste voor hun verdere studies. Bedankt voor jullie interesse en aandacht de afgelopen twee jaar!! Hopelijk is hetgeen hier aangeboden werd nog relevant voor jullie verder leven en hogere studies. veel succes !




Geen opmerkingen:

Een reactie posten