zondag 26 juni 2011

OVERKOEPELENDE LES. 5 -HUW, CULTUUR en 6-HUW - GEDRAG.

Najaar 2011 ....

HET KRITISCH RATIONALISME van SIR KARL R. POPPER

           ( Wenen, 28 juli 1902 - London , 17 september 1994 )

Slow Swirl at the Edge of the Sea, 1944
(Mark Rothko, 1903-1970)

Karl Popper


Karl Popper








Imre Lakatos



Hans Albert






Motto van deze lessen.


" Car le mot, c'est le Verbe, et le Verbe, c'est Dieu. "

Victor Hugo

" Zo ik ooit al aan de toekomst dacht, dan droomde ik ervan een school te stichten waar jonge mensen konden leren zonder zich te vervelen, WAAR ZE GESTIMULEERD WERDEN PROBLEMEN TE OPPEREN en te bediscussiëren. Een school waar men niet behoefde te luisteren naar antwoorden op vragen die men nooit gesteld had, waar men niet studeerde om examens te halen. "

Popper, 1974.


Deze lessen worden opgedragen aan lln. van het zesde jaar HUW in Bokrijk op donderdag 30 juni 2011 hun einddiploma ASO hebben behaald.


1.1. Leg uit VOET, context 7 : socioculturele samenleving, nr. 7

      De leerlingen " illustreren de wederzijdse beïnvloeding van kunst, cultuur en techniek, politiek, economie, wetenschappen en levensbeschouwing ".

   2. Verklaar het concept : meesterdenker -  " un maître-penseur ".

   3. Bespreek vijf relevante elementen uit het leven van deze Brits-Oostenrijkse meesterdenker , Sr; KRP.


Literatuurtip , vooral  voor studenten - ex-lln. HUW, al dan niet van Bokrijk - die  een academische bachelor willen behalen in het H.O.

René Gabriêls ( redactie ) De twintigste eeuw in veertien filosofische boeken. Boom, Amsterdam, 2009.  (zonder meer een absolute aanrader !!! )


2. WETENSCHAPSFILOSOFIE

    KEY CULTURAL TERMS , verklaar

    1.- demarcatiecriterium ts wetenschap en niet-wetenschap.
    2.- verificatiebeginsel - Wiener Kreis
    3.- falsificatiebeginsel
    4. corroboratie
    5. metataal

    6. bespreek de grondstellingen van de studie van Popper : " LOGIK DER FORSCHUNG " -1934.

    7. geef gedetailleerde uitleg : exacte kritiek van KRP op de Wiener Kreis.
    8 zelfde vraag : kritiek van de Hongaarse denker IMRE LAKATOS op zijn leermeester KRP.
    9. verklaar de fundamentele quote : "de grens tussen wetenschap en niet-wetenschap blijft DIFFUUS ".


3. AUTOBIOGRAFIE - UNENDED QUEST.

   1. leg uit visie : Popper op het Marxisme, leg de link met zijn eigen leven
   2. zelfde vraag ; Sigmund Freud
   3. zelfde vraag : Alfred Adler
   4. verklaar volgende quote : " elke kennisclaim is niet meer dan EEN GISSING ".


4. SOCIALE FILOSOFIE

    Bespreek zijn twee fundamentele studies.

    1.- the open society and its ennemies
    2.- de armoede van het historicisme
    3.- waarom veroorzaakte de aanval van Popper op PLATO énige verbijstering in het academisch veld ?

    4. studie JARVIE en PRALONG. bespreek de kernideeën van deze belangwekkende verzameling artikels over de blijvende relevantie van KRP..... leg de link met het thema " religie " - " godsdienst "

5. SOCIOLOGIE en MEDIAKUNDE.

    1. leg uit : polemtiek Adorno vs Popper - methodenstrijd Duitse sociologie.
    2. bijdrage van leerling van Popper, de Duitse socioloog HANS ALBERT.
    3. verklaar het concept : piecemeal social enginering - a key cultural term !!!!

    4. waarom is bijzonder kritisch ingesteld tov de audio-visuele media ?
        (een eeuwige discussie , ook anno 2011, daily life )

6. zijn LAATSTE BOEK.

     1.- leg uit : de titel :  " ALL LIFE IS PROBLEM SOLVING ".
     2. leg uit : de drie wereldentheorie , leg uit : band wereld III en PLATO

     3. maak een kritische evaluatie van zijn globaal werk, zijn oeuvre.
         Waarom beschouwt BRYAN MAGEE hem als één van de allerbelangrijkste denkers uit de geschiedenis van de mensheid ?


Afsluiter.


" Volgens mij ligt het ontstaan van de taal ten grondslag aan de menselijke verbeeldingskracht, de menselijke inventiviteit en daarme het ontstaan van WERELD DRIE - 3. Want we mogen aannemen dat de voornaamste ( bijna menselijke functie ) van het descriptief taalgebruik was WARE beschrijvingen te geven, WARE verslagen van gebeurtenissen. Maar daarna brak ook het moment aan dat taal gebruikt kon  worden om leugens , 'sprookjes' te vertellen. Dit lijkt mij de beslissende stap . "

Sir Karl Raimundo POPPER, London, 1974.


Het 3 - 6 - 6 systeem ligt achter de rug, althans  voor de oud-lln. van de HUW. Het ga jullie goed in jullie verdere studies en ook in jullie verder leven ( geluk, welvaart, gezondheid, kennis, diepere zin, etc...) Hopelijk kunnen jullie minstens af en toe ook terugvallen op relevante elementen die werden aangereikt tijdens de lessen GEW en CW.... veel succes ermee en steeds welkom in de niche van de school van Bokrijk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten