woensdag 13 maart 2013

GODSDIENSTWETENSCHAPPEN.

een klassieke visie.

Maart 2013 - 5-WWI - 1 + 2 / 5-LT /MWE.

GEZIN EN RELATIES - " u bemind weten en zelf liefhebben ".

Leerplandoelstellingen : 1.-kwaliteit van het leven aanduiden en illustreren 2.- christelijke dimensie
    3.- omgaan met kwetsuren 6. genade 7. gangbare opvattingen vs evangelie.

Motto uit het EVANGELIE : JOHANNES 15, 9 - 17.

" Jezus zei : Ik heb jullie liefgehad, zoals de VADER mij heeft liefgehad. Blijf in mijn liefde : je blijft in mijn liefde als je je AAN MIJN GEBODEN houdt, zoals ik me ook aan de geboden van mijn Vader gehouden heb en in zijn liefde blijf. Dit zeg ik tegen jullie om je MIJN VREUGDE te geven, dan zal je vreugde volkomen zijn. Mijn gebod is dat jullie elkaar liefhebben zoals ik jullie heb liefgehad. Er is geen grotere liefde dan je leven te geven voor je vrienden. Jullie zijn mijn vrienden wanneer je doet wat ik zeg. Ik noem jullie geen slaven meer, want een slaaf weet niet wat zijn meester doet, vrienden noem ik jullie, omdat ik alles van wat ik van de VADER heb gehoord, aan jullie bekendgemaakt heb. Jullie hebben mij niet uitgekozen, maar ik jullie, en ik heb jullie opgedragen om op weg te gaan en VRUCHT TE DRAGEN, BLIJVENDE VRUCHT. Wat je de Vader in mijn naam vraagt, zal hij je geven. DIT DRAAG ik jullie op : HEB ELKAAR LIEF. "

Immanuel Kant ( 1724 - 1804 ), Duits filosoof. " Voor innerlijke vrijheid worden twee dingen vereist : zichzelf in een situatie meester te zijn, en over zichzelf baas te zijn.Dat houdt in : zijn gevoelens in toom houden en zijn hartstochten beheersen . "
VRAGEN.

1.1. bespreek de intellectuele en morele bronnen van de Duitse socioloog /psycholoog ERICH FROMM.
   2. waarom vindt hij het O.T. wezenlijk om de mens te begrijpen ?
   3. bespreek zijn opvattingen rond liefde en relaties - klassieke studie "Liefhebben, een kunst, een kunde; Over de ontplooiing tot creatief mens - zijn ".


Klassieke studie !

2.1. Situeer het werk van de Vlaamse theoloog / filosoof ROGER BURGGRAEVE.
2.2. Bespreek de VIER dimensies van een relatie / gezin.
2.3. Bespreek het grote belang van zijn studie  " ZINVOL SEKSUEEL LEVEN ONDERWEG ".
2.4. verklaar de quote : een scheppenbe beleving van  de seksualiteit.


Burggraeve, Vlaamse Salesiaan.

3.1. Leg uit : verschil inductie  - deductie
3.2. pas toe op de hedendaagse realiteit van gezin, relaties en seksualiteit.
3.3. hoe kan men omgaan met verdriet in het huwelijk.


één van de kwalen van de moderne tijd : overdreven verwachtingen van het huwelijk ?

4.1. Kerkelijke visies. bespreek de visie van Johannes - Paulus II op het gezin.



Belangwekkende encycliek.

5.2. Leg uit : het oeuvre van de Hasselaar JAN KERKOFS, godsdienstsocioloog en pastoraaltheoloog, lid van de s.j., ° 1924.
5.3. bespreek zijn boekje over het gezin en relaties.


Beschouwingen vanuit de sociologie en de gezinsspiritualiteit.

6.1. Gezocht ! LIEFDESRELATIES MET TOEKOMST !
2. bespreek het grote belang van een hedendaagse studie, geschreven voor ILSE CORNU.



Hedendaagse realiteit .

7.1. zie citaat EVANGELIE - spanningsrelatie met huidige werkelijkheid
2. maak een kritische evaluatie van het thema , gezin en relaties - u bemind weten.
7.3. leg uit : STUDIEDAG GODSDIENST - Abdij van Averbode,
woensdag 20 maart 2013. denkpistes.



Deze lessen worden opgedragen aan mijn dochter ELISA, ° 1993, geboren uit liefde. dankbaar voor de weg die mijn dochter al zoekend heeft afgelegd.


     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten