zondag 31 maart 2013

BARMHARTIGHEID ALS LEVENSHOUDING.

Godsdienstwetenschappen. een klassieke visie.

Niche, Bokrijk, derde graad. 5-WWI - 1 + 2 ; 5 - LT / MWE. APRIL 2013.

LPD : - onderzoeksveld 1, sociale of lange relaties, barmhartigheid als haalbare levenshouding ?
                                     2. kwaliteit van relaties
                                     3. concrete vormgeving van relaties in tijd en ruimte.



 Motto / overpeinzingen / bezinning

 Zozeer immers heeft God de wereld liefgehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven. ( Johannes, 3, 16 )


Hij was niet ' Ja en Neen '; in Hem was slechts ' Ja '. Want alle beloften van God zijn in Hem waargemaakt. Daarom spreken wij door Hem ook ons ' Amen. Ja, zo is het', God ter ere. ( 2 Kor.1, 19 - 20 )


" Omdat godsdienst ' long-lasting moods and motivations ' overdraagt en bewerkt, is religie een culturele factor van belang. De werking van religie kan goed zijn maar ook kwaad. Over misbruik van religie kan men te kust en te keur lezen. Juist vanwege de grote invloed die geloof en levensbeschouwing ( ten goede en ten kwade ) op mensen kan hebben, mag men vergen dat mensen zich tegenover elkaar verantwoorden inzake de waarden die zijn nastreven. GODSDIENST BIEDT EEN BEZIELEND VERBAND. We mogen van elkaar verlangen dat we bespreken of deze bezieling mensen in een goede richting stuurt of op zijn minst in een richting die anderen niet anderen niet schaadt en het waardevolle in de natuur intact laat. Daarom hebben we op de noodzaak van een welwillende maar tegelijk kritische DIALOOG gewezen. "

HENK VROOM, RELIGIE ALS ZIEL VAN CULTUUR. Religieus pluralisme als uitdaging.1996.

ALS IK MOEST ZEGGEN.

Als ik moest zeggen wat de wereld voor mij is,
dan nam ik een hamster of een egel of een mol,
zette hem 's avonds op een stoel in de schouwburg
om met mijn oor tegen het natte snuitje gedrukt
te luisteren naae wat hij zegt over het licht van de schijnwerpers,
de klanken der muziek en de bewegingen van het ballet.

CZESLAW MILOSZ, Pools Nobelprijswinnaar Literatuur, 1980.


De Heilige Franciscus, meer dan ooit een bron van inspiratie.

1. Belicht het grote belang van de Franciscaanse Orde in 1209.
2.- Waarom kwam er midden maart 2013 terug een forse belangstelling op voor de Franciscaanse spiritualiteit ?
3. Bespreek aan de hand van het boek " LOPEND VUUR " het grote belang van nieuwe vormen van gemeenschapsvorming in de wereld van de Kerk.



4.- concrete barmhartigheid - Wallonië.
situeer het unieke Franciscaanse experiment van Lavaux-Ste-Anne, Fraternité de Tibériade.

" Je bent jong en JE WIL GOD. "


La Fraternité de Tibériade, frisse wind in de Kerk,
oord van gastvrijheid , jeugd én Gebed !

5.- Wat stelt de Vlaamse theoloog en cultuurfilosoof MAX WILDIERS over "de vijf vreugden van de geest " : religie - wetenschap - geschiedenis - filosofie - esthetica. welke dimensie vindt u het belangrijkste ? argumenteer.


Max Wildiers, één van de ICONEN van het 'katholieke Vlaanderen'.

6. het levensvraag in de literatuur. 
6.1. wat stelt FRANZ KAFKA, Praag, 1883 - 1924 i.v.m. religie, de slv., de cultuur, de barmhartigheid ?


Franz Kafka, universeel icoon.

6.2. Zelfde vraag, CEES NOOTEBOOM, ( ° 1932 -      ) Bespreek zijn meesterwerk / fotoboek TUMBAS, graven van dichters en denkers. 



Denkers en dichters steunpunten voor 'de zoekende mens'.

7.1. situeer het oeuvre van de katholieke priester - psycholoog HENRI NOUWEN.
7.2. bespreek de inhoud van zijn absoluut meesterwerk " EINDELIJK THUIS ".


Concrete toepassing : thuiskomen aan de hand van de parabel van 'de verloren zoon '.

8.1. Leg uit : Herwig Arts, s.j.
8.2. bespreek zijn interessante studie " Spiritualiteit en de taal van de poëzie. " ( Lannoo, Tielt, 2007 )
leg de link met het boek van MAX WILDIERS en het concept "actief pluralisme ".
8.3. Bespreek het grote belang van ' verwondering ' ! waarom neemt Arts onderstaand gedicht op in zijn studie.

ONTMOETING.

We reden voor het licht werd langs bevroren velden ;
de rode vleugel rees reeds, maar het was nog nacht.

Opeens schoot vlak voor ons een haas voorbij,
eens van ons wees met zijn hand.

Dat was lang geleden. Nu leven ze niet meer,
de haas, noch hij die naar hem wees.

O mijn liefde, waar zijn ze, waarheen gaan ze,
de flits van de hand, de lijn van de ren, het doffe geroffel....
niet uit verdriet vraag ik dit, MAAR UIT VERWONDERING.

WILNO, 1937.

bespreek een soortgelijke situatie die u ook al hebt meegemaakt in uw jonge leven.

9. maak een kritischye evaluatie van deze lessen. hoe ziet u verbondenheid - barmhartigheid - mededogen in deze toch wel spannende en harde tijden ? kan religie nog een rol spelen om deze 'basic values' concreet gestalte te geven ? je kan o.m. je citaat van Henk Vroom gebruiken bij de uitwerking van uw antwoord.

DEZE LESSEN WORDEN OPGEDRAGEN AAN JOHAN DE DECKER ( 1960 - 2011 ), Vlaams filosoof, kenner van het oeuvre van DELEUZE en een studiegenoot aan de K.U. LEUVEN, 1981 - 1984.
R.I.P. , Johan.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten