maandag 1 april 2013

GEDRAGSWETENSCHAPPEN

6-HUW.

POPULAIR_WETENSCHAPPELIJKE PSYCHOLOGEN EN WELZIJNSWERKERS OVER PSYCHISCHE PROBLEMEN / SPANNINGEN.

LPD :  VVSKO, 2009, Brussel,  G-6201 / 2 / 3 / 4.

Lessenreeks APRIL 2013, niche B. - 6-huw-1 /2.

Motto voor dit thema.

' Dans toutes les choses humaines, c'est l'idée qui domine et dirige. ' ANDRE BEAUFRE.

Vertaling. ' In alle menselijke aangelegenheden is het DE IDEE die overheerst en leidt '.

Inleidend gedicht - WATOUcyclus.

1.1. leg uit : samenwerking S.M.A.K. in Watou. ' Voor het verdwijnt en daarna. ' -
.

Watou, deel van het literaire veld Lage landen, plek voor denkers en dichters.

   2. leg uit , poëziebenadering van o.m. de Nederlandse psychiater - dichter RUTGER KOPLAND,
       overleden augustus 2012.


   3. bespreek volgend gedicht van MAARTEN ASSCHER, ' IN MEMORIAM PATRIS SVAE ' - 1994.

       Diep in het marmer
       zagen wij het licht
       dat splitsend
       door de schaduwblaren woelde.
       Hoog
       boven ons groeiden de zuilen dicht
       tot kruisgewelven
       die de grond verkoelden.
       Wij stonden daar
       met afgewend gezicht
       en wisten dus precies wat we bedoelden;
       zo groots was hier een kathedraal gesticht
       dat wij ons naamloos
       onbeholpen voelden.

       Een trein die langzaam in geruis
       verzonk ;
       een zomerwind voerde geluiden aan.
       Er krasten kraaien,
       Uit de verte klonk getok
       en roepen van een tennisbaan.
       EN IN DE LETTERS
       WAAR DE ZON OP BLONK
       HERVONDEN WIJ
       AL LEZEND
       HET BESTAAN. "


     Bespreek de pointe van dit aangrijpend gedicht ? bespreek het groot belang van de CONTEXT.
     ( stilte, kerkgebouw,lichaamstaal, woordcultuur....) bespreek de link / het verband met dit thema.


COVER WATOU - weids landschap, zware SYMBOLIEK - evocatieve kracht van de foto.maak een omstandige analyse van dit beeld / deze cover ! let ook op de titel.

2. METHODISCH WERKEN, zie LPD ' onderzoekscompetenties HUW '.

    leg volgende VIER stappen uit van methodisch of planmatig werken a. - bewust handelen
                                                                                                           b. - werken dat doelgericht is
                                                                                                           c. - belang van een systematiek
                                                                                                           d.- projectmatig werken, o.m.
                                                                                                                fasering...


PROZAC, een wondermiddel of doekje voor het bloeden ?

3.1. verklaar het ondertussen al genoegzaam gekende concept : PARADIGMASTRIJD.
   2. bespreek de baanbrekende studie van de AMERIKAANSE PSYCHIATER PETER D. KRAMER,
       PROZAC. OF HOE EEN GENEESMIDDEL JE PERSOONLIJKHEID KAN VERBETEREN.
       verklaar het essentiële concept : " SEROTINEtransmissie .... " bespreek ook enkele mogelijke bijwerkingen. wat stelt Kramer in dit verband ?


Populair - wetenschappelijke studie, zeer omstreden, maar toch een best-seller !


Boek, verzameling van tips, getuigenissen,weetjes.... Popualaire psychologie !


      COVER PROZAC, zie hierboven !

   3.welke therapeut wordt de STEVE STEVAERT van de Vlaamse psychologie genoemd ? bespreek twee van zijn bekendste studies. toeval of niet, beide boeken zijn bestsellers in ons taalgebied.....

      twee covers BOB VANSANT - zie hierboven.

   4. COVER DEBAT PASSA PORTA. eind maart 2013, K.V.S.-Brussel. wat stellen meer academisch getinte HUW'ers als Paul Verhaeghe en vooral de Leuvense psychiater DIRK DE WACHTER i.v.m. deze brandende kwestie ?


Cfr. WATOU, W-VL. Dansaertstraat , Brussel, plek waar het allemaal gebeurt.
Ontmoeting literatuur - HUW. Ode aan DE VERBEELDING.

  5. Enkele opmerkelijke benaderingen uit NEDERLAND.
      5.1. bespreek de inhoud van de omvattende psychologisch en filosofische studie " de mens als metafoor " .waarom maken ze het belangwekkende onderscheid tussen een ENKELVOUDIGE en een
MEERVOUDIGE metafoor.(zie ook uitleg ARISTOTELES, pp. 74 - 76 )

Baanbrekende studie van twee vooraanstaande Nederlandse psychologen.

         

     5.2. bespreek de academische achtergronden van de populaire Nederlandse wetenschapper PIET VROON. bespreek zijn bestseller PYSCHOLOGIE IN HET DAGELIJKS LEVEN. ( talloze drukken )


Psychologie, als gids voor ' la vie quotidienne '.

           
     5.3. bespreek de academische achtergronden van DOUWE DRAAISMA . bespreek de inhoud van zijn boek over ziektegeschiedenissen , ' ONTREGELDE GEESTEN '. wat stelt hij op concreet vlak over het LOMBROSO-hoofd, het syndroom van GILLES DE LA TOURETTE en de ziekte van ALZHEIMER.

gebruik ook de inhoud van zijn lezing in de BOZAR, 2012, studie over het geheugen.

        cover DOUWE Draaisma
.
              
Psychologie als wetenschap van hersenen en geest. Fascinerende tekst.

   6.1. wat is een case ?
      2. geef uitleg : museum Dr. GUISLAIN - GENT.


Museum Guislain, plek van verrassende tentoonstellingen.

      3. bespreek het fotoproject " in de marge " - zomer 2012.

               zie cover GUISLAIN, twee foto's.


                                      Visuele cultuur, als illustratie van 'een hoger idee '.

      4; waarom is de benadering van het museum GUISLAIN veelal sociologisch getint ?
      5. leg uit : gevangenissen en het mogelijk verkeerd gebruik van tatoeages.....
          geef duiding bij het project : LITTEKENS AAN DE OPPERVLAKTE

Voetbalpelgrimage, broze grens tussen zinvol en 'pathologisch' gedrag. (zie discussie in de klassen ! )

   
             cover , plus één goed gekozen foto


Gevangenissen, ook plekken van psychisch leed.

      6. Leg uit : slaapstoornissen en pathologie zie COVER VUB,


Boek over functies en dysfuncties van slaapgedrag ( 'bioklok ' )

             mogelijke effecten van slaapstoornissen op het prestatievermogen overdag :
               - toename van stereotiep denken
               - storingen in oogbewegingen , geen logische orde meer
               - sterke afleidbaarheid door irrelevante stimuli
               - onvoorspelbare stoornissen in het geheugen
               - verminderde woordvlotheid
               - planningsproblemen , etc..... ( toch wel allemaal vrij herkenbare gedragsstoornissen,ook binnen de realiteit van een klas...)
      7. voor achttienjarigen : rijexamenangst,
          
                                                     
                                                     Achttien jaar , moment waarop men de weg als bestuurder kan betreden.
 7. WETTELIJK KADER.
      1. wie is MIEKE VOGELS ? academische en politieke achtergronden.
      2. bespreek enkele concrete vormen van HULP aan de hand van haar toegankelijke studie
          ' regelgeving in het welzijnswerk ' = LANNOO CAMPUS


        

 8. VISUEEL MATERIAAL

       THIRTEEN, realistisch verhaal ( té hard ) over de soms harde wereld van ( Amerikaanse ) tieners.

        COVER

 Deze lessencyclus wordt opgedragen aan alle mensen , die wel eens durven te beweren dat ik als lkr. HUMANE WETENSCHAPPEN nauwelijks belangstelling heb voor psychische vraagstukken.....

De doorsnee Belg en zijn / haar slikgedrag.... Voor wanneer een debat ten gronde ?


De mens is niet alleen lichaam, ook een geest, maar vooral EEN GEWETEN.

Rik, PAASMAANDAG 2013. Veritas vincit....? incipit humanitas ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten