maandag 20 mei 2013

SLOTLES GODSDIENST, 2012 - 2013, DE BERGREDE.

GODSDIENSTWETENSCHAPPEN.

Een klassieke visie.
AFSLUITENDE LESSEN GODSDIENST.

LPD, Onderzoeksveld kleine - grote relaties, liefde, God , de Kerk. afsluitende lessen.
5-Lt/MWE = 5-WWI - 1 + 2

Laatste les, dinsdag 4 juni 5-WWI-1+ 2, eerste uur
  5-lt/mwe, zevende uur.

Examen leerstof jan. - juni 2013 : 5-Lt, donderdag 20 JUNI 2013,
5-MWE, vrijdag 21 JUNI 2013, id. 5-WWI-1 + 2.


Hans Memling

Motto van deze afsluitende lessen.

BERGREDE.

Uit : Matteus 5, 1 -10.

Toen hij de mensenmassa zag, ging hij de berg op. Daar ging hij zitten met zijn leerlingen om zich heen. Hij nam het woord en onderrichtte hen.

Gelukkig wie nederig van hart zijn, want voor hen is het koninkrijk van de hemel.
Gelukkig de treurenden, want zij zullen getroost worden.
Gelukkig de ZACHTMOEDIGEN, want zij zullen het land bezitten.
Gelukkig wie hongerenen DORSTEN NAAR GERECHTIGHEID, want zij zullen verzadigd worden.
Gelukkig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden.
Gelukkig wie zuiver van hart zijn,want zij zullen God zien.
Gelukkig de vredestichters, want zij zullen kinderen van God genoemd worden.
Gelukkig wie vanwege de gerechtigheid vervolgd worden, want voor hen is het koninkrijk van de hemel. 


1.1. Bespreek het basisconcept van dit belangwekkende levensbeschouwelijke boek.
1.2. Verklaar de quote van de vrijzinnige Gentse antropoloog RIK PINXTEN. "de eeuwigheid bevindt zich in het nu-moment. " wat bedoelt hij met deze zin ?
1.3. bespreek het standpunt van Mieke Van Hecke, topvrouw van het Vlaams katholiek onderwijs.




2.1. Situeer het oeuvre van de intellectuele parel van de Vlaamse Jezuïeten, HERWIG ARTS.
2.2. Welke drie grote systemen bedreigen volgens hem het geloof ?
2.3. waarom is de poëzie volgens hem een belangrijk gegeven ?
2.4. wat is voor hem een geslaagd leven ?





3.1. Situeer het oeuvre van de Duitse Benedictijn ANSELM GRUN, Münsterschwarzach, ° 1945.
3.2. waarom vindt hij vriendschap één van de belangrijkste waarden in het bestaan / de existentie ?
3.3. bespreek zijn opvatting over het menselijk geluk. leg uit, de link met de BERGREDE, één van de bekendste teksten van het evangelie.



4.1. Situeer het werk van de Belgische dominicaan EMILIO PLATTI.
4.2. bespreek het grote belang van zijn  studie. Wat gelooft een goede moslim ?


5. leg uit : voor-en nadelen van JP-II.


6.1. schets het ontstaan van het geloofsboek van de Belgische bisschoppen.
6.2. bespreek volgende tekst / woorden

" De hand van God doet in de tijd
tekenen van gerechtigheid ;
de Geest des Heren vuurt ons aan
de heilige tekens te verstaan.

Wij zullen naar zijn hand geleid
doorleven tot in eeuwigheid
en zingen bij zijn wederkeer
een nieuw gezang voor God de Heer !

( Zingt Jubilate 402 )


7.1.Situeer het werk van de Britse hoogleraar JOHN MILBANK.
7.2. waarom vindt hij absoluut noodzakelijk om de HUW in te brengen om een geloofwaardig verhaal te hebben op vlak van geloof. Leg ook de link met het boek van Herwig Arts, s.j.


8.1. Situeer de grote denker Immanuel Kant, ( ° 1724 - + 1804 )
8.2. wat bedoelt hij met het bestaan van de noumenale orde ? drie onzichtbare principes die het gedrag van de mens bepalen...

Deze lessen worden opgedragen aan Pascal Peeters, een voorbeeldige lkr., een fijnzinnige collega en een attentvolle medemens.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten