zondag 28 november 2010

PRAAG 2011 - 6HUW


Karelsbrug




10 Things about Prague

Jan Hus

Franz Kafka

Alexander Dubcek

Jan Palach

Milan Kundera

Vaclav Havel



" Wat moeten we dan kiezen ? Zwaarte of lichtheid ?

Deze vraag stelde Parmenides zich in de zesde eeuw voor Christus. Hij zag de hele wereld verdeeld in tegenstellingen : licht - duisternis; grofheid - fijnheid ; warmte - koude ; zijn -  niet-zijn. De ene pool van de tegenstellingen vond hij positief ( licht, warmte, fijnheid, zijn ), de andere negatief. Een dergelijk onderscheid in positieve en negatieve polen lijkt misschien kinderlijk eenvoudig. Op één ding na; wat is positief, zwaarte of lichtheid ?

Parmenides antwoordde : lichtheid is positief, zwaarte negatief.

Had hij gelijk of niet ? Dat is de vraag. Zeker is alleen dit : de tegenstelling zwaarte - lichtheid is de geheimzinnigste en dubbelzinnigste van alle tegenstellingen.

MILAN KUNDERA, De ondraaglijke lichtheid van het bestaan. 1983.



" Praag laat mij niet los. Dit moedertje houdt me in haar klauwen. "

Frans Kafka ( 1883 - 1924 ) over Praag.

Uit Het Proces ( bekendste werk ) : ' In de kathedraal '

"Je bent aangeklaagd," zei de geestelijke op bijzonder zachte toon. " Ja ", zei K., " dat is meegedeeld. " "Dan ben jij degene die ik zoek," zei de geestelijke....  ( Editie 1982, A'dam)


VRAGEN


INLEIDING.

1. Bespreek de quote van Claude Lévi-Strauss ( 1908 - 2009 ) : de wijze reist niet, hij haat reizen.
2. Bespreek de link met het jaarthema " diversiteit en conflict " - contradicties Praag, Midden - Europa.
3. Leg uit : uw persoonlijke verwachtingen voor deze schoolreis.

DE VERSCHILLENDE VELDEN

4.-Situeer Tsjechië en Slovakije op historisch vlak. Kort en krachtig , de grote lijnen, denk vooral aan het culturele element.
5.- Leg uit : grote betekenis van Jan Hus,tot de dood veroordeeld 1415.
6.- Bespreek : groot belang van WO II voor het land
7.- Verklaar : opstand tegen het communisme - 1968
     1.- Bespreek het uitzonderlijk belang van Alexander Dubcek
     2. Idem : Vaclav Havel
     3. Jan Palach
8. Leg de link met de vakken psychologie en sociologie. Waarom werd VH terecht een cultureel icon ? Winnaar Franz Kafka-prijs 2010...
9. Verklaar het concept : fluwelen revolutie - 1989.
10._ scheiding 1993
11. gelijkenissen en verschilen met ons land, België.
12. Tsjechië nu, bespreek de rol van Vaclav Klaus, leg de link met de EU.

LITERATUUR
13. Bespreek de unieke positie van Praag binnen het literaire veld van Midden-Europa.
14. Zie cover boek " God in Praag ", het groot belang van de KAROLUSBRUG boven de Moldau -centrum van de stad -
15.- Leg uit : Jaroslav HASEK, " Der brave Soldat Schwejk "
16.- Wellicht bekendse icoon van de stad : Franz Kaka
17.- Belangrijkste nog levende Praagse schrijver en essayist Milan Kundera


KLASSIEKE MUZIEK
18.- Antonin Dvorak ( 1841 - 1904 ) en Bedrich Smetana ( 1824 - 1884 )
19. WA MOZART en Praag
20.- het meesterwerk van de cineast MILOSZ FORMAN " Amadeus " . Deze film wordt ongetwijfeld getoond in de bus tijdens de heenreis.  Bespreek ook zijn meesterwerk over de psychiatrie.

ALGEMENE WEETJES - KERNCONCEPTEN - STAD PRAAG
21. Habsburgse overheersing, 1526 - 1804
22. 1918 en president MASARYCK. Bespreek kort zijn bijdrage tot de universele sociologie. ( indien mogelijk cover van boek " Suicide and the meaning of civilization ", the heritage of sociology)
23. Pinkassynagoge
24. De rivier de Moldau, zie de onsterfelijke quote van Heracleitos " panta rei "
25. Het gouden steegje
26. De golem / mythe
27. De BURCHT
28. Goiek en Sint-Vituskathedraal
29.- De Barok en de Sint-Nicolas Kirche, leg uit : rol van de S.J. in deze culturele stroming
30.- Romaanse stijl
31.- WENCESLAVplein in het centrum van de stad
32. dominantie van Bohemen
33. Praagse jugendstil - Art Nouveau - ALPHONSE MUCHA ( let ook op het interieur van de cafés /tavernes in het centrum van Praag )
34. Populaire cultuur, zie M.B.,  rivaliteit tussen Spartak en Slavia Praag

METAFYSICA / DIEPERE ZINGEVING - KZT

35. Bespreek de volgende quote van Vaclav Havel . " Zonder een maatschappelijke ethiek resteert de leegte. HET NIETS, dat nieuwe gezicht van de duivel "
36.- MOLDAU-lied.

" Moldau, Moldau, diep water
  Zeg me waar ik over een jaar ben
  Zeg wat het water me afneemt  
  Zeg me wat het water me brengt
  Zeg me hoe vaak de aarde zal draaien
  Voordat een Tsjechische dragonder op zijn paard springt
  Vertel me of ik zal boven komen
  Vertel me of ik onder zal gaan. "


THUISKOMST - februari 2011.

37. Wat heb ik bijgeleerd tijdens deze reis ? Welke dierbare herinneringen zullen me altijd bijblijven ? Wat vindt u nu van die quote van CLS ? 8 à 10 lijnen


***

Deze les wordt opgedragen aan Karel M., jarenlang een gewaardeerde collega op school in Bokrijk. ' Dankzij uw alertheid kan ik iedere dag wijden aan de grote passie uit mijn leven, de HUW.  Hartelijk dank daarvoor ! ' Rik u. , november 2010.




Codes Leerplan VSKO: ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten