vrijdag 4 november 2011

Thema 4 Nagy over gedrag - 6 HUW, Diversiteit en conflict.

Doelstellingen leerplan 2011 - 2012.
1. VSKO, 2009 /7841/045, september 2009. G6201 - 6202 - 6203.
2. VOET@2019, context 3 : sociorelationele ontwikkeling, stam 7.

VRAGEN.
deze lessen sluiten aan bij de inleidende les van Eline - stagelessen pedagogie -, gegeven in 6-huw-1 en
6-huw-2.

1.- situeer in algemene denken het grensverleggende denken van de Hongaarse Amerikaan IVAN
BOSZORMENYi - NAGY.



2.- bespreek de kern van zij belangwekkende studie GRONDBEGINSELEN VAN DE CONTEXTUELE BENADERING. verklaar eerst de titel van dit boek. bespreek ook de symboliek van de cover...

3. CONCEPTUEEL KADER
1.- verklaar : gerechtigde aanspraak
2.- destructieve gerechtigde aanspraak
3; kern begrip " transgenerationele solidariteit ".(zie ook cover )
4. geef een vb. uit uw eigen leefwereld -klasopdracht.
5.- dynamische driehoek :kind -ouders - buitenwereld
6; relationeel -ethische dimensie
4; intellectuele bronnen.
4.1. invloed van MARTIN BUBER
2. zelfde vraag, SIGMUND FREUD
5.andere paradigma's.
5.1. vergelijk de visie van NAGY met die van JEAN PIAGET






5.2. zelfde vraag, ERik H. ERIKSON. beleng van meso-niveau



5.3. didactische studie " groot worden ".


Wat wil PIAGET "bewijzen " met dit vrij bekende experiment ? leg de link met uw eigen gdrag ! (zie fase 4 van zijn boek )
5.4. geef een vb. uit studieloopbaan 3-6-6, dat voor u BETEKENISVOL is geweest.

6. TOEPASSINGEN NAGY.
6.1. verklaar het concept : "meerzijdige partijdigheid "
2. loyauteitsconflict - split
3; hoe passen welzijnswerkers (zie cover boek ) NAGY concreet toe in hun beroepspraktijk ?

6.4. SCHOOLloopbaan en leerlingenbegeleiding. verklaar het concopt " genogram " binnen deze specifieke context van gedrag.
School

6.5. hoe pakken wij deze probleem aan in Bokrijk?



6.6. EXTREEM GEDRAG " SPIJBELEN ...."


6.7. MACROniveau.(zie ook Van leent)
Waarom begint Nagy in zijn boeken ook over het terrorisme en he eerder gebrekkige functionneren van de VN ? verklaar de concepten " groepsloyauteit " en " gebrek aan billijkheid ".



EVALUATIE.
7.1. waar wil Nagy eigenlijk uitkomen met zijn studies over het menselijk gedrag ?
2. leg de link met het jaarthema " diversiteit en conflict " ? wat is blijvend, wat is gedeeltelijk achterhaald ?

Deze lessen worden in vriendschap opgedragen aan A.B. dank voor uw steeds terugkerend vermogen om " het juiste woord" te vinden. hartelijke groeten, Rik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten