zondag 22 mei 2011

DIVERSITEIT & CONFLICT -- 6 HUW

Theodor Wiesengrund Adorno

Max Horkheimer

Herbert Marcuse

Jürgen Habermas

Erich Fromm


Alfons Vansteenwegen

Maureen Luyens


Roger Burggraeve

Emmanuel Levinas


Goedele Liekens

Voorafgaandelijke info voor de drie klassen van 6-huw 2010 - 2011 , Bokrijk - Genk.
JUNI 2011 !!!

het examen GEW gaat dit door jaar door op DINSDAG 14 JUNI 2011 a.s. ( 366 dagen na de "historische" federale Belgische verkiezingen van zondag 13 juni 2010......) Waiting on Godot ??
Het examen is  SCHRIFTELIJK .
Het bestaat uit TWEE delen. Deel I. 9 u - 10 u 20
                                           Deel II. 10 u 30 - 12 u 10.

het is geraadzaam de leerstof al eens op voorhand grondig door te nemen. voor één dagje alles van buiten leren voor de lieve puntjes heeft echt geen zin. hopelijk gaat het om meer,
KZT-model. kennis - zingeving - toepassing.

gedrag betekent op basis van DIVERSITEIT en CONFLICT verbanden kunnen leggen, dit op basis van denksystemen; wereld III, van een Sir karl R. POPPER. iemand die op woensdag 29 juni een ASO-diploma hoopt te behalen, moet hiertoe zeker in staat zijn.

de mensen van 6-huw-1 kunnen op maandag 6 juni , 9 u 20 - 1O u 20 alle vragen stellen die ze maar willen aangaande de leerstof.

idem dito, 6-huw-2 . maandag 6 juni, 13 u 05 - 13 u 55.

6-huw-3. dinsdag 7 juni 9 u 20 - 10 u 15.

VRAGEN voor dit deelthema.

1. Leg uit VOETENbeleid van de Vlaamse overheid.
   1. CONTEXT 2 : MENTALE GEZONDHEID, doelstelling 5.

         De lln. " kunnen zich uiten over en gaan respectvol om met vriendschap, verliefdheid, seksuele identiteit en geaardheid, seksuele gevoelens en gedrag. "

2. 1. Leg uit : het unieke project van de FRANKFURTER SCHULE. bespreek het schitterend overzichtswerk van Martin Jay " de dialectische verbeelding ". Ambo, Baarn.
    2. bespreek binnen deze context het oeuvre van de grote psycho-analyticus ERICH FROMM. waarom integreert hij psychologie, psycho-analyse en sociologie.....
   3. welke kritische evaluatie maakt de Pools- Britse meesterdenker ' un maître-penseur ' LESZEK KOLAKOWSKI in zijn fundamentele studie "geschiedenis van het Marxisme " van deze school en van Fromm in het bijzonder ? ( Deel III,pp. 377 - 433 )
' wat ze aanbood was in het beste geval nostalgie naar de voorkapitalistische elitecultuur.... '

3. Bespreek de grote studie van Fromm rond seksualiteit en liefde " liefhebben ^ - een kunst - een kunde ".
   Verklaar volgende concepten 1. naastenliefde
                                              2. moederliefde
                                              3. erotische liefde
                                              4. zelfliefde
                                              5. liefde tot God
4. waarom spreekt hij van "de desintegratie van de liefde in de moderne Westerse beschaving " ? leg deze theorie uit en geef ook wat kritiek.

5. Vlaamse seksuologen.
    1. leg uit : Roger Burggraeve, bespreek zijn aanpak.
    2. verklaar volgende zin : "  Tenslotte dienen we erop te wijzen hoe een aantal jongeren onder invloed komen van de zogenaamde 'glas-water-theorie' die stelt dat het bevredigen van de seksuele theorie even eenvoudig moet zijn als het lessen van de dorst. De bevrediging van de seksuele behoefte kan dan zowel in occasionele seksuele contacten als iin losvaste relatievormen, dit wil zeggen zonder dat er sprake is van echte toekomstgerichtheid en binding die de bevrediging van de seksuele behoefte enkel zou bemoeilijken. ( Leuven, 1992, p. 204 )
   3. leg uit : beeldvorming door "de populaire cultuur " en populaire seksuologen als G.L. ??? discussie.
   4. koningskoppel binnen deze niche : Alfons Vansteenwegen en Maureen Luyens. Bespreek hun studies " liefde is een werkwoord " en " liever vrijen ".Waarom zijn deze boekjes meer voor volwassenen ? maar eigenlijk ook meer niet. verklaar ;het concet totaalbenadering en christelijk personalisme.
  5. klasgesprek op basis van een artikel of publiciteitspagina uit De Metro.
zie VOET 7, mentale gezondheid. de lln. gebruiken beeld, muziek, beweging, drama of media om zichzelf uit te drukken.
  6. wat is goed en slecht aan de hedendaagse openheid rond seksualiteit en relaties ?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten