zondag 29 mei 2011

DIVERSITEIT EN CONFLICT, de eeuwige strijd tussen Israël en Palestina

Dries Van Agt


Dominique Moïsi



Mahmoud Abbas

Benjamin Nethanyahu


Jeruzalem




PRAKTISCHE INFO.

Het ewamen GEW voor de drie klassen van de HUW gaat dus door op dinsdag 14 juni a.s.

Twee delen. 9 u - 10 u 20 Deel I.
                  10 u 30 - 12 u 10 Deel II.

Tussen donderdag 2 juni en vzondag 5 juni a.s. beschikt u over de nodige tijd om de gehele leerstof al eens grondig door te nemen.

Op maandag 6 juni tussen 9 u 25 en 10 u 15 kunnen de leerlingen van 6-huw-1 alle vragen stellen over de leerstof die ze maar willen.

6-huw-2. Zelfde mogelijkheid op dezelfde dag tussen 13 u 05 en 13 u 55.

Dit schooljaar is dinsdag 7 juni de allerlaatste lesdag. Tussen 9 u 25  en 10 u 15 kunnen de lln. van 6-huw-3 dan op hun beurt alle vragen stellen over de leerstof.

Op maandag 13 juni is er een bijkomende vrije dag -) Pinksteren -; Laat deze dag geen beletsel zij alles OP VOORHAND eens grondig door te nemen.

Op vrijdag 24 /06 a.s. wordt dan in de late namiddag over " jullie lot " vergaderd.... Tel = " bad news ...."

Woensdag 29 juni a.s. "dag van de laatstejaars ", vanaf 12 u. BBQ , culinaire cultuur...

                                  19.00 u kleine plechtigheid, uitreiking van de diploma's + receptie !!!


Veel succes voor wat hopelijk uw laatste examenreeks wordt in het S.o.

Rik Umans, zondag 29 mei  ( dag van de jaarlijkse halve marathon Brussel )


!!!!!


Motto.

" De opvoeder biedt zich dus nooit aan als een na te volgen voorbeeld. Wel is hij / zij een rolmodel, hij / zij opent een horizon van mogelijkheden en kansen die reëel zijn en op de zaak zelf betrokken zijn, zaak die tegelijkertijd zowel " gevaarlijk " als " uitdagend " kan zijn. Hij / zij wakkert door een een deugdzame omgang met de traditie, de geschiedenis en het nu de gevoeligheid aan bij de leerlingen. "


Vrij naar Bert Roebben, Een tijd van opvoeden. Acco, Leuven, 1995. (Zie ook Bewogenheid in beweging, Licap, Brussel, 2003 )

Vragen van dit kleine thema : DIVERSITEIT EN CONFLICT, de eeuwige strijd tussen Israël en Palestina.


We bouwen verder op de relevante lessen van J.T., een open geest en een gewaardeerde collega.

1.1. Leg uit : VOET Context 7, socioculturele slv. Doelstelling 7 : de lln. " geven voorbeelden van de potentieel constructieve en destructieve rol van conflicten"
   2. leg uit : globale village, hertekening van de rgio - 1948.

2.1. Situeer het werk van de vermaarde politoloog DOMINIQUE MOISI ( vergelijk met R.C.,lessen september 2010 )
   2. wat zegt hij over het groot belang van "trust", " pacten ", " internationale akkoorden " ?
   3. hoe speelt dit cliché uit de internationale politiek wél, en vooral niet in het conflict tussen Israël en Palestina......................................??????!!!!!!

3.1. Situeer DRIES VAN AGT binnen het politieke veld van de Nederlandse slv.
   2. Bespreek de kern van zijn zeer opmerkelijke en hoogstaande studie " een schreeuw om omrecht ".Waarom is deze studie ergens ook vrij onverwacht ?
   3. Hoe vult W.M. ( Elsene, Brussel ) zijn politiek zwart gat op ?

4.1. Leg uit : toespraak Barack Obama - mei 2011.
   2. Beschamende recatie van Nethanhayu. (Congres, Washington ) Verklaar het concept " Joodse lobby ".

5.1. Bespreek de recente evoluties binnen het Arabische kamp ? Leg uit : Arabische lente, akkkoord El fatah en Hamas. ( ook niet ondubbelzinnig )
   2. Formuleer een mogelijke oplossing voor dit al decennia aanspelende conflict ? integreer de vakken geschiedenis en GEW............... (zie voetenbeleid Vlaamse overheid )
   3. leg uit : Israël, drukkingsgroep Vrede nu - PEACE NOW.
   4. Bespreek de zeer opmerkelijke brief van DVA aan de Nederlandse regering en het parlement in Den Haag.............. leg uit : verschil utopie - atopie............ ( Barthes )

Geen opmerkingen:

Een reactie posten