woensdag 25 mei 2011

MARTHA NUSSBAUM

Martha Nussbaum








Rainer Maria Rilke


!!!!

VOORAFGAANDELIJKE INFO - EXAMENRONDE JUNI 2011.

Begin april 2011 hebt u al het overzicht gekregen van de leerstof voor het vak CULTUURWETENSCHAPPEN, deel II - filosofie / wijsbegeerte.(zie deze blog )

Het examen van dit schooljaar 2010 - 2011 gaat door op WOENSDAG 8 JUNI a.s.

Het examen bestaat uit twee delen. 9.00 u - 10.20 u.

                                                    10 u 30 - 12.10 u.

Begin april heb ik u vriendelijk  verzocht DE LEERSTOF AL EENS IN HAAR TOTALITEIT te bekijken. Hopelijk hebt u deze raad opgevolgd..... ( Globaal overzicht CULTUUR, zondag 3 april 2011 )

Vanaf woensdag 1 juni a.s. komt er weer heel wat wat vrije tijd op uw agenda. Op donderdag 2 en vrijdag 3 juni a.s. is er immers geen les. Dan kan u de gehele leerstof nog eens GRONDIG doornemen. Oppervlakkige en nietszeggende antwoorden worden op het examen niet gehonoreerd....

De mensen van 5-huw-1 kunnen dan op MAANDAG 6 juni, 11 u 20 - 12 u 10 alle vragen stellen die maar mogelijk zijn rond alle thema's. 5 -huw-2 , zelfde dag zevende uur, 14 u 45 - 15 u 35. 5-huw-3. Dinsdag 7 juni . 5-huw-3. laatste lesuur van dit schooljaar !!! 11 u 20 - 12 u 10.

In het geval dat er geen vragen ( te )  weinig of zelfs helemaal geen vragen zouden zijn, kijken we samen naar de beklijvende film "des hommes et des dieux " - cineast XAVIER BEAUVOIS..


!!!!!!




!!!!!!

Ik wens u nu al voor succes toe voor dit eerste examen, CULTUUR - woensdag 8 juni.

Alle thema's zijn belangrijk, ook de vragen uit de actua  ( Metro ). Op zondag 13 juni 2010 gingen de laatste federale verkiezingen door en nu - één jaar later - is er nog altijd geen federale regering gevormd. Deze kwestie hebben we verscheidene keren behandeld tijdens de lessen CW. Uiteraard krijgt u één vraag over " dit onvoltooide land" - BELGIUM...... (zie ook thema I, jaaroverzicht 2010, ratings, onvoorspelbaarheid van GEW / CW.. )


Motto.


Een beklijvend gedicht van RAINER MARIA RILKE.

De eenzame.

Als één die vreemde zeeën heeft bevaren,
zo voel ik mij bij de voorgoed honkvasten ;
waar zij hun tafel vol met dagtaak tasten,
doet mij pas VERTE vorm en lijn ontwaren.

Terwijl zich aan mijn blik EEN WERELD toont,
die wellicht onbewoond is als een maan,
is er bij hen voor elk gevoel een naam,
en ieder van hun woorden is bewoond.

Dingen die ik op reizen heb verzameld,
doen hier VREEMD aan ; ze horen ook niet hier - :
elk was in zijn groot land als een wild dier,
hier halen ze van schaamte amper adem.

Uit de zeer aan te bevelen bundel. WIE NU GEEN HUIS HEEFT. Uitgeverij Bert Bakker, Amsterdam, 1988 ( Tweede Ronde Reeks 3 )

1.1. Schets kort en krachtig het leven en werk van de grote dichter Rainer Maria Rilke.
   2. Bespreek de kern van dit gedicht. Leg de link met het vak cultuur....
   3. Waarom was RMR gefascineerd door de stad PRAAG ? - zie ook onze reis naar deze stad in januari 2012 - 6-huw Bokrijk.
   4. leg uit VOET, Context 7, " socioculturele slv. ", doelstelling 6. De lln. " gaan actief om met de cultuur en kunst die hen omringen ".


2.1. Bespreek 5 relevante elementen uit het leven van de Amerikaanse filosofe MARTHA NUSSBAUM ?
   2. Waarom gebruikt ze steeds de klassieken van de  filosofie en de wereldliteratuur in haar boeken ? Geef één concreet voorbeeld.Socrates

3.1. Leg uit : haar grote studie THE QUALITY OF LIFE.
   2. Geef uitleg : deugdenethiek
   3. Leg uit : grootheid van de ziel, welgemanierdheid.
   4. zie taak Aristoteles en film " naam van de roos " , haar grote bewondering voor de oude Griek ARISTOTELES.
   5. bespreek de enigmatische uitspraak van HERACLEITOS. " ze zouden de naam van de rechtvaardigheid niet geweten hebben als deze dingen niet hadden plaatsgevonden ".

4. Waarom is ze ook sterk EIGENTIJDS ?. Waaom wil ze de nieuwe technologieën en wetenschappen ook integreren in haar filosofische beschouwingen ?

5. waarom is IEDERE individuele mens voor haar belangrijk ? Waarom besluit ze de korte tekst : " De universele aspecten van het menszijn " met volgende quote van Aristoteles.

" Laat dit dan dienen als een schets van het goede, want men moet toch eerst een ALGEMENE SCHETS maken en later de DETAILS aanbrengen. Wat met zorg geschetst is, kan trouwens iedereen uitwerken en tot in de details afwerken, dat weet men. Bij zo'n werk blijkt de tijd zelf een bron van vondsten of in elk geval een goede hulp te zijn. Op die manier is ook de vooruitgang van de praktische wetenschappen totstandgekomen :iedereen kan aanvullen wat er nog aan ontbreekt...... ( Bron : de Ethica Nicomachea )


6. Bespreek haar studie "wat liefde weet ". Bespreek de verschillen en gelijkenissen met de aanpak van PDM, Patricia De Martelaere.(de betreurde Vlaamse filosofe)

7. Waarom is ze links -liberaal ? Bespreek haar unieke plaats binnen het Amerikaanse academische landschap ? Waarom vond de voormalige Amerikaanse president BILL CLINTON - democraat - haar werk inspirerend ?

Deze lessen worden opgedragen aan L.S., al bijna 20 jaar een ' compagnon de route '; ( Hoge Venen, Peru...) Gelukkig dat er nog mensen zijn die de weg willen afleggen zonder een eed van trouwen te willen zweren aan de vlag.

Ik wens iedere lln. van 5-HUW het allerbeste toe voor de examens van het vijfde jaar. Fijne vakantie en hopelijk zien we mekaar terug in het zesde jaar, vanaf DONDERDAG 1 september a.s. . Probeer tijdens de vakantie ook - minstens af en toe -  een graantje mee te pikken van de hoge cultuur en probeer niet steeds te verwijlen in de oceaan van de populaire cultuur.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten