dinsdag 3 januari 2012

CULTURELE IDENTITEIT - Casestudy , CONGO. 5-HUW.


Midden - Afrikamuseum in het prachtige park van Tervuren.


Sereen debat over de misdaden van het KOLONIALISME in Congo.

Leerplandoelstellingen : Voetenbeleid Vlaamse regering, Voet@2010, context 7,
doelstellingen 1 - omgangsgewoonten - en 5 - hoe omgaan met conflicten ? -

VVSKO - D / 2009 / 7841 / 045, G5102 / G5203 - casestudy.

VRAGEN.
1.- Leg uit : verschil materieel en formeel object van wetenschappelijke analyse.
2.- Wat is typisch aan een antropologisch getinte analyse ?
3.- Leg uit : academische achtergronden van de DENKER van dit thema FILIP DE BOECK. bespreek zijn twee spraakmakende studies rond CONGO.

Bekroonde studie - Venetië ( Italia )

Geschiedenis als gesproken traditie

4. concepten rond ID.
verklaar 4.1. selectieve perceptie
4.2. imaginair gedrag
4.3. informeel gedrag
4.4. architectuur en religie in deze stad - KINSHASA
4.5. leg uit : kern van de theorie van FDB.

5. GESCHIEDENIS
Bespreek kort en krachtig volgende kernmomenten
5.1. 1885
5.2. 1908
5.3. 1960
5.4. tijdperk van MOBUTU
5.5. geslacht KABILA
5.6. situatie NU - 2012

Leopold II : fel omstreden koloniaal avontuur


Belangwekkende kritische studie, basis voor een parlementaire onderzoekscommissie.

Lumumba als referentiefiguur binnen de wereld van de kunstscène van NYC



RDC, 2012, laatste plaats ranking VN...


Tentoonstelling BOZAR, Kinshasa als stadsjungle.


Kunst uit RDC : sociaal -realistisch geïnspireerd.

6. DE VELDEN VAN HET LAND. 
6.1. Politiek veld, leg uit : de gemanipuleerde verkiezingen van december 2011
6.2. Economisch veld , macro-economische groei vs informele economie
6.3. Religieus veld , katholieke kerk - les églises du réveil
6.4. sociaal veld, la soicété civile - oorlog / Oost-Congo
6.5. inbreng van CHINA, politiek - grondstoffen - mensenrechten - cultureel


China herleidt België geopolitiek gezien tot een dwerg zonder grote invloed.

7. LITERATUUR
7.1. Leg de link tussen het vak GEDRAG en het klassieke boek "heart of darkness " van Joseph Conrad.

Klassieker.

7.2. Bespreek het grote belang van het reisverhaal van LIEVE JORIS. leg de link met de rol van de katholieke kerk in onze voormalige kolonie. (zie ook vraag 6.3.)

Zeer leesbaar boek.

AFSLUITENDE COMMENTAAR.

8.1. Leg uit : state-builing, theorie en falend beleid in Congo, intern en extern. bespreek ook de studie van Luc Reychler - KU Leuven.

Theoretisch, vrij formeel getint werk.

8.2. Bespreek de kern van de grootse synthe van David Van Reybrouck. (zie ook debat KVS - Brussel )


Krachtige synthese, complementariteit van methoden.

8.3. Verklaar volgende quote : Congo als a-topie. Waarom is het aartsmoeilijk een positieve persoonlijk én collectieve ID op te bouwen ? (zie ook bijdrage ADAM HOCHSCHILD, debat KVS )


















Geen opmerkingen:

Een reactie posten