Bredere cyclus - GLOBALISERING en BRICLANDEN.
Leerplandoelstellingen : VVSKO , G 6110 - 6111 - 6112.
GESCHIEDENIS.
1.1. Schets in grote lijnen de geschiedenis van Rusland tussen 1500 en het einde van de 18 ° eeuw.
1.2. bespreek de grote rol van historische figuren als PETER DE GROTE, CATHARINA II en ROMANOV.
Stichter van St.-Petersburg
2. RUSLAND ALS VOLKSREPUBLIEK ( 1917 - 1991 )
2.1. Bespreek in grote lijnen de kenmerken van Rusland in het begin van de 20ste eeuw.
2.2. Leg uit : KARL MARX
Marx, geestelijke vader van het communisme.
2.3. Leg uit : interpretatie van LENIN. welke interpretatie gaf hij aan de theorie van K. MARX ?
Lenin - een politiek genie ?
Staat en Revolutie - zijn voornaamste studie.
Verheerlijking van Lenin in een ver verleden.
Lenin binnen de populaire cultuur - als (politieke ) stripheld.
2.4. de terreur van Joseph Stalin.schets in grote lijnen de kenmerken van de periode van deze communistische dictator.
Stalin, één van de wreedste dictators uit de geschiedenis van de mensheid.
2.5. verklaar : het concept " satellietland " - schets de toestand van na W.O. II
Oost-Europa, tot voor 1989 hinterland van de S.U., nu
een lappendeken van kleine staten en talloze ethnische groepen.
2.6. bespreek de machtsovername door de communisten in DRIE Oost-Europese landen :
Polen, Hongarije en Tsjechoslovakije.
Belangwekkende studie, U. Cardiff - Wales.
3. TIJDPERK GORBATSJOV.
3.1. Situeer de aanpak van de problemen door deze Russische leider.
Van perestroika en glasnost naar een ( geplande ? ) markteconomie.
3.2. Bespreek de achtergronden van de logicus, wetenschapsfilosoof en dissident ALEKSANDR ZINOVJEV. Waarom heeft hij nooit geloofd in het succes van de aanpak van GORBATSJOV ?
Bijtende satire op een totalitaire staat.
Scherpzinnige analyse.
3.3. Bespreek de gevolgen van de implosie van het communisme in de SU en Oost-Europa ( 1989 - 1991 ) voor de nieuwe democratieën van Oost-Europa.
3.4. Leg uit : situatie nu RUSLAND - Poetin - Medvedev, situeer het grote belang van de presidentsverkiezingen in het land - MAART 2012. waarom zit het land tussen een verkapte dictatuur en een markteconomie.
Mooi verslag van een NRC-correspondente.
ANDERE VELDEN.
TOERISME.
4.1. Leg uit : HET BALTICUM
geboortegrond van Emmanuel Lévinas.
4.2. TRANS-SIBERISCHE EXPRESS
Tentoonstelling : één van de hoogtepunten van Europalia Rusland ( 2005 - 2006 )
Droom van iedere rechtgeaarde treinreiziger ...... ? !
4.3. Sint-Petersburg / Moskou
één van de mooiste steden van Rusland ?
4.4. Wie is DIRK TIELEMAN ? Bespreek zijn plaats binnen het huidige medialandschap in Vlaanderen.
Leg uit : het grote belang van zijn historische reis door het G.O.S. - 1993.
sterk journalistiek moment !
4.5. verklaar het concept fellow-traveller. speciale vorm van politiek toerisme
5. LITERAIRE VELD - RUSLAND.
5.1. leg uit : unieke plaats van VLADIMIR NABOKOV binnen dit veld.
Berucht boek.
5.2. dissidentie tegen de communisten : leg uit waarom Alexander SOLZJENITSYN zowel tegen de communistisch dictatuur als tegen het Westers kapitalisme gekant was.
5.3. Leg uit : aanwezigheid van Russen in ons land, België. verklaar de titel van de studie van Emmanuel Waegemans.
Conclusie : leg uit - plaats van Rusland op het huidige wereldtoneel. vb. Syrië....., intern protest. cruciaal belang van presidentsverkiezingen van zondag 4 maart 2012.
Drankgelegenheid in Budapest - HU.
Deze leseenheid wordt opgedragen aan Jos Henderikx, al bijna 20 jaar een gewaardeerde collega op school.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten